Kursplan

Kommunikasjon og samarbeid

  • Kommunikasjon – hva er kommunikasjonsstil og hvorfor er det viktig i effektiv kommunikasjon av mål, motivering og interaksjon med team og medarbeidere
  • Komponenter i effektiv kommunikasjon
  • Effektiv melding – verktøy og teknikker


Moderne „sjef” – samarbeidsmodeller med team og selvstyre i team

  • hvis mennesker “vil”, så har hele teamet mulighet til å fungere bra
  • “vilje” til å ta egne beslutninger
  • målrett mot ett mål
  • at mennesker ønsker det ene og kan det andre
  • støtte for effektiv selvstyring i team som system
  • lær gjennom erfaringer


Kommunikasjon – grunnleggende prinsipper:

  • prinsipper for effektiv kommunikasjon,
  • ledelsesstil og reaksjoner,
  • proaktiv kommunikasjon
  • barrierer og forstyrrelser,
  • tilbakemelding
  • verktøy og teknikker for effektiv kommunikasjon.


Roller og kommunikasjonsstiler:

  • diagnose og identifisering av foretrukne roller og kommunikasjonsstiler
  • effektiv kommunikasjon mellom roller og kommunikasjonsstiler,
  • farger i kommunikasjon – grunnlag for effektivt samarbeid


 Konflikter:

  • problemer og konflikter – karakteristikk og potensielle årsaker,
  • “konfliktspiral”,
  • effektiv løsning av problemer og konflikter


 Kommunikasjon med omgivelsene:

  • prosessen med å kommunisere,
  • kommunikasjonsplan,
  • informasjonsstyring,
  • kommunikasjon med omgivelsene,
  • Partnering og samarbeid i organisasjonen - SRMM®-modellen
    - Modellenivåer
  • Spontanitet (Ad hoc)
  • Prosedyrer (Procedural)
  • Relasjoner (Relational)
  • Integrert samarbeid (Intergated)
  • Forutsigbarhet og prognoser (Predictive)
  • Hvem samarbeider jeg med?
    - Identifisering av partnere
    - Kartlegging av interaksjoner med partnere
    - Forbedringsplaner

 Oppsummering - gode og dårlige praksiser i kommunikasjon og teamledelse

Krav

Kursen er tenkt som interaktiv, hvor deltakerenes engasjement når over 80% av tiden. Hver sesjon følger en lignende dynamikk: øvelser som innfører nye vaner (bygger bevissthet), miniforelesninger om teknikkene (kunnskap), og øvelser i nye taktikker og teknikker (ferdigheter). Etter avslutning av hver sesjon får deltakerne hjelpemateriale knyttet til den behandlede sesjonen. Praktisk materiale blir oppsummert med miniforelesninger som gir teoretisk grunnlag og forklarer grunnleggende psykologiske mekanismer som deltakerne opplever under arbeidet i kursrommet.

 14 timer

Antall deltakere


Price per participant

Testimonials (5)

Upcoming Courses

Related Categories