Kursplan
Kommunikasjon og samarbeid
- Kommunikasjon – hva er kommunikasjonsstil og hvorfor er det viktig i effektiv kommunikasjon av mål, motivering og interaksjon med team og medarbeidere
- Komponenter i effektiv kommunikasjon
- Effektiv melding – verktøy og teknikker
Moderne „sjef” – samarbeidsmodeller med team og selvstyre i team
- hvis mennesker “vil”, så har hele teamet mulighet til å fungere bra
- “vilje” til å ta egne beslutninger
- målrett mot ett mål
- at mennesker ønsker det ene og kan det andre
- støtte for effektiv selvstyring i team som system
- lær gjennom erfaringer
Kommunikasjon – grunnleggende prinsipper:
- prinsipper for effektiv kommunikasjon,
- ledelsesstil og reaksjoner,
- proaktiv kommunikasjon
- barrierer og forstyrrelser,
- tilbakemelding
- verktøy og teknikker for effektiv kommunikasjon.
Roller og kommunikasjonsstiler:
- diagnose og identifisering av foretrukne roller og kommunikasjonsstiler
- effektiv kommunikasjon mellom roller og kommunikasjonsstiler,
- farger i kommunikasjon – grunnlag for effektivt samarbeid
Konflikter:
- problemer og konflikter – karakteristikk og potensielle årsaker,
- “konfliktspiral”,
- effektiv løsning av problemer og konflikter
Kommunikasjon med omgivelsene:
- prosessen med å kommunisere,
- kommunikasjonsplan,
- informasjonsstyring,
- kommunikasjon med omgivelsene,
- Partnering og samarbeid i organisasjonen - SRMM®-modellen
- Modellenivåer - Spontanitet (Ad hoc)
- Prosedyrer (Procedural)
- Relasjoner (Relational)
- Integrert samarbeid (Intergated)
- Forutsigbarhet og prognoser (Predictive)
- Hvem samarbeider jeg med?
- Identifisering av partnere
- Kartlegging av interaksjoner med partnere
- Forbedringsplaner
Oppsummering - gode og dårlige praksiser i kommunikasjon og teamledelse
Krav
Kursen er tenkt som interaktiv, hvor deltakerenes engasjement når over 80% av tiden. Hver sesjon følger en lignende dynamikk: øvelser som innfører nye vaner (bygger bevissthet), miniforelesninger om teknikkene (kunnskap), og øvelser i nye taktikker og teknikker (ferdigheter). Etter avslutning av hver sesjon får deltakerne hjelpemateriale knyttet til den behandlede sesjonen. Praktisk materiale blir oppsummert med miniforelesninger som gir teoretisk grunnlag og forklarer grunnleggende psykologiske mekanismer som deltakerne opplever under arbeidet i kursrommet.
Referanser (5)
Kroppsoppmerksomhet
Piotr Chwiedziewicz - Grupa OLX
Kurs - Mindfulness for Business Professionals
Maskinoversatt
Det var hyggelig å få vite mer om EQ
Itzel Hernandez Diaz
Kurs - Emotional Intelligence (EQ)
Maskinoversatt
SMART-måløkt var den mest opplevende delen av treningen som hjalp meg med å administrere tiden min riktig. Det hjelper meg til å sette målene mine tydeligere og jeg kunne virkelig se at å sette SMART-mål kan relatere seg til nesten alt, for eksempel finanser, sosialt liv, karriere og personlig vekst.
Manot Sae - MVCI (Thailand) Limited
Kurs - Workshop: Boost your productivity with this new method!
Maskinoversatt
Jeg likte involveringen av treneren og hvordan hennes energi også involverte deltakerne. Treningen var interessant med mange praktiske støtta fakta og eksempler, samt praktiske øvelser. Det var flott!
Jelizaveta (Liza) - ASSTRA Forwarding AG
Kurs - Stress Management and Prevention
Maskinoversatt
I generally was benefit from the interaction and flexibility.
Olivier Pugliesi-Conti
Kurs - Communicating and Influencing - For Managers and Team Leaders
Maskinoversatt