Thank you for sending your enquiry! One of our team members will contact you shortly.
Thank you for sending your booking! One of our team members will contact you shortly.
Kursplan
Forstå oss selv og andre
- Når vi forstår at når vi ber andre om å delta på et møte, påtvinger vi dem vår liste over prioriteringer
- Hva får oss til å oppføre oss som vi gjør?
- Er vi klar over hvordan oppførselen vår påvirker andre: reagerer de alltid på den måten vi vil at de skal og på den måten de burde? Hvis ikke, hvorfor ikke...?
Prosessen for å administrere møter
- Hvorfor er et møte nødvendig; hva er alternativene; er noen av alternativene å foretrekke?
- Prosessen for å innkalle, administrere og forberede møter:
- Lage en meningsfull agenda som dekker målene for møtet, emnene som skal dekkes og foreslåtte tidspunkter
- Inviterer bare de rette menneskene – og ingen andre
- Administrere møtet: bare tillate relevante bidrag (men være forsiktig med å skille mellom relevante og irrelevante); holde seg til agendaen; holde seg til tiden
- Lage utganger: ikke nødvendigvis detaljerte minutter, men i det minste handlingspunkter
- Arrangere oppfølgingsmøte(r)
Delta på møter
- Må jeg delta på alle møtene jeg er invitert til?
- Hvordan bestemmer jeg om jeg skal delta på møter (eller ikke)?
- Hvilke begrunnelser har jeg for å nekte å delta?
- Hva annet har jeg lov til å gjøre under et møte relatert til deltakere, emne som diskuteres og tidspunkt?
Andre problemer med personlig effektivitet og tid Management
- Sette mål – personlige og profesjonelle – og holde dem
- Arbeidsprioritering
- Hvordan bestemmer jeg hva som må gjøres?
- Hvordan prioriterer jeg disse aktivitetene?
- Ansattpålagt tid: jobber mine ansatte og kollegaer for meg eller jobber jeg for dem...?
- Tidsbanditter: hva annet stjeler tid fra meg og hva kan jeg gjøre med det?
- E-poster
- Telefonsamtaler
- Uplanlagte avbrudd
- Fortrengningsaktiviteter: utsettelse...
- Andre ting…
- Effektiv delegering
- Assertiveness: søker et kompromiss; lære å si "nei" effektivt
7 timer