Kursplan

Forstå oss selv og andre

  • Når vi forstår at når vi ber andre om å delta på et møte, påtvinger vi dem vår liste over prioriteringer
  • Hva får oss til å oppføre oss som vi gjør?
  • Er vi klar over hvordan oppførselen vår påvirker andre: reagerer de alltid på den måten vi vil at de skal og på den måten de burde? Hvis ikke, hvorfor ikke...?

Prosessen for å administrere møter

  • Hvorfor er et møte nødvendig; hva er alternativene; er noen av alternativene å foretrekke?
  • Prosessen for å innkalle, administrere og forberede møter:
    • Lage en meningsfull agenda som dekker målene for møtet, emnene som skal dekkes og foreslåtte tidspunkter
    • Inviterer bare de rette menneskene – og ingen andre
    • Administrere møtet: bare tillate relevante bidrag (men være forsiktig med å skille mellom relevante og irrelevante); holde seg til agendaen; holde seg til tiden
    • Lage utganger: ikke nødvendigvis detaljerte minutter, men i det minste handlingspunkter
    • Arrangere oppfølgingsmøte(r)

Delta på møter

  • Må jeg delta på alle møtene jeg er invitert til?
  • Hvordan bestemmer jeg om jeg skal delta på møter (eller ikke)?
  • Hvilke begrunnelser har jeg for å nekte å delta?
  • Hva annet har jeg lov til å gjøre under et møte relatert til deltakere, emne som diskuteres og tidspunkt?

Andre problemer med personlig effektivitet og tid Management

  • Sette mål – personlige og profesjonelle – og holde dem
  • Arbeidsprioritering
    • Hvordan bestemmer jeg hva som må gjøres?
    • Hvordan prioriterer jeg disse aktivitetene?
  • Ansattpålagt tid: jobber mine ansatte og kollegaer for meg eller jobber jeg for dem...?
  • Tidsbanditter: hva annet stjeler tid fra meg og hva kan jeg gjøre med det?
    • E-poster
    • Telefonsamtaler
    • Uplanlagte avbrudd
    • Fortrengningsaktiviteter: utsettelse...
    • Andre ting…
  • Effektiv delegering
  • Assertiveness: søker et kompromiss; lære å si "nei" effektivt
 7 timer

Antall deltakere


Price per participant

Upcoming Courses

Related Categories