Kursplan

Lag grunnlagene

  • Definere merkevarer, merkevaremarkedsføring, merkevareidentitet, merkevareoppfatning og merkevarereputasjon
  • Forholdet mellom merkevarestyrke og et bedrifts økonomiske resultat

Kraften i en online merkevarevurdering

  • Hva er et merkevares digitale fotavtrykk, og hvorfor er det avgjørende for bedriftshelsen i dag?
  • Hvordan en sum av flere berøringspunkter til slutt former et merkevares bilde og oppfatning
  • Når man skal gjennomføre en online merkevarevurdering
  • Betydningen av å rutinemessig gjennomføre Online Merkevarevurderinger
  • Rammeverket for Online Merkevarevurdering og hva som kommer

Bedriftsoversikt og samordning

  • Nivåsettende og identifisere bedriftens nåværende prioriteter, mål og eventuelle mikro/makrofaktorer som påvirker bedriften som helhet
  • Utarbeide Merkevarevurderingens mål for å sikre at rammeverket har klart retningslinje

Vurdering av online ressurser

  • Vurdering av et merkevares eide online kanaler for styrker og svakheter for å se hvordan en bedrifts kontrollerte online merkevarepresens oppfattes av kunder
  • Hvilke måter kan et merkevares egne kommunikasjoner enten skade eller hjelpe merkevarebildet?
  • En universell sjekkliste over hva alle bedrifter bør se etter når de vurderer online ressurser

Online reputasjonsvurdering

  • SEO-vurdering: En stor del av et merkevares online reputasjon er hvordan det rangeres av søkemotorer
  • Hvordan kan SEO vurderes og optimaliseres i dag?
  • Hvordan AI har endret SEO
  • De gamle og nye SEO-retningslinjene
  • Online omtaler: Den kvantitative og kvalitative dataen som avslører et merkevares virkelige reputasjon og bilde
  • Å avsløre hvordan målgruppene og anonyme brukere snakker om et merkevare online gjennom online sosialt lyttevennskap
  • Webanalytikk: En analyse av metrikker som holder en online bedrift i live
  • Diagnostisere og identifisere hva som enten forvirrer kunder eller øker engasjement ved å se på nøkkel website-metrikker: traffic, bounce rate, sidevisninger og konverteringsrater

Konkurranseanalyse

  • Definere bransjen
  • Bransetrender, prognoser og toppspillere
  • Liste over konkurrenter
  • Perceptuell kart: Visuell kartlegging av hvor et merkevare står innenfor en konkurranseorientert landskap i forhold til merkevareoppfatning
  • Å avsløre styrker og svakheter i merkevarens posisjonering i forhold til konkurrentene

Merkevare strategi og taktikk

  • Fastsette merkevarens ønskede posisjonering
  • Utvikle Merkevaremarkedsføringens mål
  • Utforme en avsluttende Merkevare Strategi som direkte er informert av vurderingens resultat
  • Utvikle en integrert markedsføringskommunikasjonsplan for å drive resultater
  • Utvikle Nøkkelprestasjonsindikatorer og et sporingsystem for å evaluere fremgang og suksess

Når man skal bruke AI i en Online Merkevarevurdering

  • 3 områder fagfolk kan utnyttte AI i auditeringsprosessen for økt effektivitet
  • 3 områder å unngå å bruke AI når man gjennomfører en online merkevarevurdering

Krav

  • En grunnleggende forståelse av markedsføringsprinsipper og begreper

Denne kurset er relevant for team eller fagfolk:

  • Som overveier en omstart av merkevare
  • Som ønsker å omdefinere eller styrke en merkevares eksisterende posisjonering
  • Som utvider seg til et nytt marked eller vertikal
  • Som har som mål å nå nye målgrupper og kunder
  • Som ønsker å skape merkevarestrategier som bedre alignes med bredere forretningsmål
  • Som har som mål å bygge en mer konkurransedyktig merkevare
  • Som opplever nedgang i merkevare- og markedsføringseffektivitet
  • Som opplever skade på merkevarens navn eller rykte, eller som ønsker å forbedre merkevarens bilde
  • Som ønsker å diagnostisere problemområder i merkevareforvaltning
  • Som må oppdatere markedsføringsmateriale
  • Som håndterer inkonsekvente merkevareelementer som meldinger, språk, visuelle elementer, design, følelser, etc.

Målgruppe

  • Markedsføringsledere
  • Markedsføringsstrateger
  • Merkevarestrateger
  • Markedsføringsbeslutningstakere
  • Markedsføringsprofesjonelle i alle roller
  • Design- og kreative team (sekundær målgruppe)
 21 timer

Antall deltakere


Pris per deltaker

Referanser (4)

Kommende kurs

Relaterte kategorier