Kursplan
Innledning
- Blender vs Autodesk 3ds Max vs Cinema 4D
- Oversikt over Blenders funksjoner og fordeler
Komme i gang
- Installere Blender
- Grunnleggende modelleringskonsepter
- Navigere i brukergrensesnittet
Redigeringsgrunnleggende
- Typer av redigerere
- Bytt mellom redigerings- og objektmodus
- Vertiser, kanter og flater
- Redigere nettdata og objekter
Modellering av meshes
- Modelleringmodus
- Strukturere meshes
- Legge til grunnformer
- Velge og redigere meshes
- Objektdata, vertisgrupper og egendefinert data
- UV-kart og avvikling
- Mesh-analyse og retopologi
Skulpturering og maling
- Aktiver valgmaskering
- Bruke penselverktøyet
- Forme modeller i skulpturmodus
- Adaptive skulpturmetoder
- Redigere UV-teksturer og bilder
Rendering av 3D-scener
- Renderingsmotorer i Blender
- Eevee, cycles, og workbench
- Bruke kameraer, lysobjekter og materialer
- Skyggenoder og fargestyring
- Freestyle ikke-fotorealistisk (NPR) rendering
- Bruke lag og pass
- Rendering og forhåndsvisning av animasjoner
Eksportering av filer
- Støttede medieformater
- Eksporter filer til Alembic
- Bruke Collada-modulen
- Eksporter filer som USD, SVG og PDF
Feilsøking
Oppsummering og neste steg
Krav
- Grunnleggende erfaring med bruk av datamaskiner
- Kjennskap til 3D-modellering
Målgruppe
- Kunstnere
- Spillutviklere
- Fullstendige nybegynnere
Referanser (3)
Learning about the software
Peter - Coleg Cambria
Kurs - Blender: 3D Modeling Fundamentals
praktiske eksempler og feilsøking av reelle problemer (under å lage ekte prosjekter, spill osv.), jeg mener god praksis og hvordan det virkelige prosjektarbeidet ser ut
Michal Orlinski - relayr sp. z o.o.
Kurs - VR rapid prototyping in Unity3D for architecture showcasing
Maskinoversatt
I liked the fact the all the questions we prepared beforehand were answered; also the 90 minute challenge to create a little game at the end was a good fun!