Kursplan

Introduksjon og nuværende standpunkt for ARToolKit

  • Historie og utvikling til artoolkitX, åpen kildekode vedlikehold
  • Markerbasert mot naturlige egenskapsmerker, strekkode-merke støtte
  • Støttede plattformer (Android, iOS, stasjonsdatamaskin) og plugin integrasjoner (Unity, OpenSceneGraph)

Oppsett av miljø

  • Installering av artoolkitX, SDK-er for mobile plattformer
  • Oppsett av Unity eller OpenSceneGraph integrasjon
  • Konfigurering av tillatelser for kamera, GPS, kompass og filtilgang

Merking, kalibrering og naturlig egenskapsmerking

  • Opprettelse og bruk av kvadratmerking og strekkode-merking
  • Naturlig egenskapsmerking (NFT): prinsipper og arbeidsfløyer
  • Kamera kalibrering, distorsjonskorrigering, stereo-kamera støtte

Overlegg av virtuell innhold og rendering

  • 2D og 3D innhold over live-kamera strøm
  • Belysning, skjuling og shader grunnleggende for realistisk rendering
  • Ytelseskonsiderasjoner på mobile: optimalisering av bildefrekvens og minnebruk

Sensorintegrasjon og eksterne innganger

  • Bruk av GPS- og kompassdata for å orientere AR-innhold relativt til virkelige verden
  • Tilgang til kamera egenskaper, anerkjennelse av brent lengde og sensor kalibrering
  • Integrering med OpenCV for bildebehandling og forbedringer (f.eks. filtrering, stabilisering)

Bruk av eksterne motorer (Unity / OpenSceneGraph)

  • Oppsett av et prosjekt i Unity med ARToolKit plugin
  • Synkronisering av ARToolKit marker/NFT-sporing data i Unity-scenarier
  • Bruk av OpenSceneGraph for avansert rendering eller GPU-basert 3D-innhold

Feilsøking, ytelse og distribusjon

  • Vanlige problemer: belysning, merking oppdager feil, forsinkelser
  • Optimalisering for mobile: tekstur størrelser, flertråding, minnebruk
  • Pakking for Android / iOS, testing på virkelige enheter, feilsøkningsverktøy

Sammenfatning og neste skritt

Krav

  • Programmerfaring i noe språk
  • Grunnleggende forståelse av 3D-grafikk eller renderingskonsepter
  • Kjennskap til oppsettet av miljø for mobilutvikling

Målgruppe

  • Mobil- og AR-utviklere
  • Maskinlæringsteknikere
  • Utviklere av interaktiv media
 7 timer

Antall deltakere


Pris per deltaker

Referanser (5)

Kommende kurs

Relaterte kategorier