Kursplan
Introduksjon og nuværende standpunkt for ARToolKit
- Historie og utvikling til artoolkitX, åpen kildekode vedlikehold
- Markerbasert mot naturlige egenskapsmerker, strekkode-merke støtte
- Støttede plattformer (Android, iOS, stasjonsdatamaskin) og plugin integrasjoner (Unity, OpenSceneGraph)
Oppsett av miljø
- Installering av artoolkitX, SDK-er for mobile plattformer
- Oppsett av Unity eller OpenSceneGraph integrasjon
- Konfigurering av tillatelser for kamera, GPS, kompass og filtilgang
Merking, kalibrering og naturlig egenskapsmerking
- Opprettelse og bruk av kvadratmerking og strekkode-merking
- Naturlig egenskapsmerking (NFT): prinsipper og arbeidsfløyer
- Kamera kalibrering, distorsjonskorrigering, stereo-kamera støtte
Overlegg av virtuell innhold og rendering
- 2D og 3D innhold over live-kamera strøm
- Belysning, skjuling og shader grunnleggende for realistisk rendering
- Ytelseskonsiderasjoner på mobile: optimalisering av bildefrekvens og minnebruk
Sensorintegrasjon og eksterne innganger
- Bruk av GPS- og kompassdata for å orientere AR-innhold relativt til virkelige verden
- Tilgang til kamera egenskaper, anerkjennelse av brent lengde og sensor kalibrering
- Integrering med OpenCV for bildebehandling og forbedringer (f.eks. filtrering, stabilisering)
Bruk av eksterne motorer (Unity / OpenSceneGraph)
- Oppsett av et prosjekt i Unity med ARToolKit plugin
- Synkronisering av ARToolKit marker/NFT-sporing data i Unity-scenarier
- Bruk av OpenSceneGraph for avansert rendering eller GPU-basert 3D-innhold
Feilsøking, ytelse og distribusjon
- Vanlige problemer: belysning, merking oppdager feil, forsinkelser
- Optimalisering for mobile: tekstur størrelser, flertråding, minnebruk
- Pakking for Android / iOS, testing på virkelige enheter, feilsøkningsverktøy
Sammenfatning og neste skritt
Krav
- Programmerfaring i noe språk
- Grunnleggende forståelse av 3D-grafikk eller renderingskonsepter
- Kjennskap til oppsettet av miljø for mobilutvikling
Målgruppe
- Mobil- og AR-utviklere
- Maskinlæringsteknikere
- Utviklere av interaktiv media
Referanser (5)
Svært nyttige tilleggsinformasjoner.
Grzegorz - Comp S.A.
Kurs - BLoC Pattern
Maskinoversatt
Edward er en fantastisk tilrettelegger
Zibusiso Ncube - Agricatural Research Council
Kurs - Ionic 4 and Angular for Developers
Maskinoversatt
Miguel's knowledge of the subject was extensive. He made the training easy to understand and the flow was balanced; adding on to each section with new features as needed. He covered everything that was asked and answered each and every question thoroughly. It was a very pleasant experience.
Paul Coaton - SEMPCheck Services
Kurs - Flutter Development Bootcamp with Dart
The trainer was enthusiastic, kind, and loved the topic
Isaac Murphy - Royal New Zealand Airforce
Kurs - Build Native iOS and Android Apps with Flutter
Learning the steps required to implement the MVVM model.