Kursplan

1 Innføring
    1.1 Total Quality Management (TQM) 
    1.2 Forretningsprosessgjenoppbygning (BPR)
    1.3 Six Sigma
    1.4 Forretningsprosessstyring (BPM)
    1.5 Prosessperspektivet
    1.6 Prosessstyring
    1.7 Prosessmodellering, analyse & design
        1.7.1 BPM Lifecycle
            1.7.1.1 BPM Lifecycle
            1.7.1.2 BPM Lifecycle
    1.8 Interessenter i BPM Lifecycle
        1.8.1 Eierskap av prosesser
            1.8.1.1 Prosesseierans ansvar
            1.8.1.2 Prosesseierens ferdigheter og evner
    1.9 BPMN Elementer
        1.9.1 De fem grunnleggende kategoriene av elementer
        1.9.2 Flytobjekter
        1.9.3 Data
        1.9.4 Tilkoblingsobjekter
        1.9.5 Swimlanes
        1.9.6 Artefakter
    1.10 Forretningsprosessstyringssystemer (BPMS)
        1.10.1 BPMS Nøkkeldrivere og mål 1
        1.10.2 BPMS Nøkkeldrivere og mål 2
        1.10.3 Prosessmodellering
        1.10.4 BPM Teknologikontinuum
        1.10.5 BPM Stack
        1.10.6 BPM Stack

2 Forretningsprosesser
    2.1 Prosesslogikk
    2.2 Konformitet
    2.3 Sub-modeller i en end-to-end BPMN modell
    2.4 BPMN og WSBPEL
    2.5 BPMN 2.0 sammenlignet med BPMN 1.2
    2.6 BPMN Sub-modeller
    2.7 Privat (Intern) Forretningsprosess
    2.8 Offentlig prosess
    2.9 Samarbeid
    2.10 Koreografi
    2.11 Samtale
    2.12 Nivåer av BPMN prosessmodellering
        2.12.1 Beskrivende modellering
    2.13 BPMN Aktivitet
    2.14 Typer av aktiviteter
    2.15 Typer av sub-prosesser
    2.16 Sekvensflyt
    2.17 Token
    2.18 Sekvensflyt splitting
    2.19 Grunnleggende BPMN Flytobjekter
    2.20 Quiz

3 BPMN Konsepter for Analytikere
    3.1 Gateways
        3.1.1 Eksklusiv gateway
        3.1.2 Eksklusiv gateway eksempel
        3.1.3 Sammenslåing (eksklusiv)
        3.1.4 Parallell gateway
        3.1.5 Parallell gateway eksempel 1
        3.1.6 Parallell gateway eksempel 2
        3.1.7 Inklusiv gateway
        3.1.8 Inklusiv gateway eksempel 1
        3.1.9 Inklusiv gateway eksempel 2
    3.2 Gateways Quiz
    3.3 Hendelser
        3.3.1 Hendelser eksempel
        3.3.2 Ingen hendelser
    3.4 Pool og deltakere
    3.5 Meldingsflyt
        3.5.1 Demonstrasjon
    3.6 4 Grunnleggende meldingshendelser
        3.6.1 Meldingshendelser eksempel
    3.7 Timer-hendelser
        3.7.1 Timer eksempel 1
        3.7.2 Timer eksempel 2
    3.8 Avbrytende vs. Ikke-avbrytende
    3.9 Hendelsesbasert eksklusiv gateway
        3.9.1 Eksempel
        3.9.2 Eksempel
        3.9.3 Hendelsesbasert gateway starter en prosess
    3.10 Artefakter
        3.10.1 Gruppe
        3.10.2 Tekstanmerkning
    3.11 Typer av oppgaver
        3.11.1 Mottatt oppgave
        3.11.2 Send oppgave
        3.11.3 Service oppgave
        3.11.4 Brukeroppgave
        3.11.5 Manuell oppgave
        3.11.6 Forretningsregeloppgave
        3.11.7 Skriptoppgave
        3.11.8 Asynkron kommunikasjon - oppgaver
        3.11.9 Asynkron kommunikasjon - hendelser
        3.11.10 Synkron kommunikasjon
    3.12 Parallel hendelsesbasert gateway
    3.13 Kompleks gateway
    3.14 Datamodellering
        3.14.1 Dataobjekter
        3.14.2 Datainput, Datautput
        3.14.3 Datalager
    3.15 Linkhendelser
        3.15.1 Linkhendelser eksempel
        3.15.2 Linkhendelser som Off-Page-kobling
    3.16 Signalhendelser
        3.16.1 Signalhendelse eksempel 1
        3.16.2 Signalhendelse eksempel 2
    3.17 Feilhendelser
        3.17.1 Feilhendelser eksempel 1
        3.17.2 Feilhendelser eksempel 2
        3.17.3 Feilhendelser eksempel 3
    3.18 Escaleringhendelser
        3.18.1 Escalering eksempel
    3.19 Kompensasjon
        3.19.1 Kompensasjonshåndterer
        3.19.2 Kompensasjon ved hjelp av Hendelsesundersubprosess
    3.20 Transaksjon
        3.20.1 Transaksjon i BPMN
        3.20.2 Kollapset transaksjonssubprosess
        3.20.3 Avbrythendelser
    3.21 Løkker og flere instanser
        3.21.1 Standardløkke
        3.21.2 Flere instanser av aktivitet
        3.21.3 Eksempel på flere instanser av aktivitet
    3.22 Global oppgave og global prosess
        3.22.1 Oppkallelsesaktivitet
    3.23 Hendelser Quiz
    3.24 Artefakter Quiz
    3.25 Prosess, samarbeid, koreografi og samtale i BPMN 2.0
        3.25.1 Prosess - igjen
            3.25.1.1 Typer av BPMN-prosesser
        3.25.2 Samarbeid
        3.25.3 Koreografi
            3.25.3.1 Koreografi eksempel 1
            3.25.3.2 Koreografioppgave
            3.25.3.3 Koreografioppgave med melding
            3.25.3.4 Toveis-koreografioppgave
            3.25.3.5 Sekvensflyt
            3.25.3.6 Gateways
            3.25.3.7 Eksklusiv gateway eksempel
            3.25.3.8 Koreografi eksempel 2 fra spesifikasjon
            3.25.3.9 Koreografi eksempel 2 fra spesifikasjon
        3.25.4 Samtaler
            3.25.4.1 Samtale eksempel

4 Workflow Mønstre
    4.1 Workflow (Kontrollflyt) Mønstre
    4.2 Workflow (Kontrollflyt) Mønstre
    4.3 Nye Kontrollflytmønstre
    4.4 Grunnleggende mønstre: Sekvens
    4.5 Grunnleggende mønstre: Parallell splitting
    4.6 Grunnleggende mønstre: Synkronisering
    4.7 Grunnleggende mønstre: Eksklusivt valg
    4.8 Grunnleggende mønstre: Enkel sammenføyning
    4.9 Grunnleggende mønstre: Multi-valg
    4.10 Grunnleggende mønstre: Strukturert synkroniserende sammenføyning
    4.11 Grunnleggende mønstre: Multi-sammenføyning
    4.12 Grunnleggende mønstre: Strukturert diskriminator
    4.13 Grunnleggende mønstre: WCP-10 Vilkårlige sykluser

5 Strukturelle mønstre
    5.1 Grunnleggende mønstre: Utydelig avslutning
    5.2 Grunnleggende mønstre: Flere instanser uten synkronisering
    5.3 Grunnleggende mønstre: Flere instanser med a priori design-tid kunnskap
    5.4 Grunnleggende mønstre: Flere instanser med a priori kjøretids kunnskap
    5.5 Grunnleggende mønstre: Flere instanser uten a priori kjøretids kunnskap
    5.6 Grunnleggende mønstre: Utsatt valg
    5.7 Grunnleggende mønstre: Interleaved parallell ruting
    5.8 Grunnleggende mønstre: Milestone
    5.9 Grunnleggende mønstre: Avbryt aktivitet
    5.10 Grunnleggende mønstre: Avbryt tilfelle

6 Simulere og kjøre BPMN-modeller
    6.1 Simulering av prosessmodeller
    6.2 Korrespondanser BPMN og UML
    6.3 BPMN verktøy

Obs: De ovennevnte trening-mentoringsøktene gjennomføres interaktivt ved bruk av Business Modeling-verktøy for å sikre god nivå av sporbarhet mellom forretningsspesifikasjoner og deres utførelse. Konsepter forklares først ved hjelp av grunnleggende eksempler og deretter med løsningsutkast til dine egne problemer. Etter denne økten kan vi følge deg ved å gjennomgå og validere dine løsninger i henhold til dine behov.

 35 timer

Antall deltakere


Pris per deltaker

Referanser (6)

Kommende kurs

Relaterte kategorier