Kursplan

Software Engineering 5 dager

Dag 1: Project Management

    Prosjekt kontra linjeledelse og vedlikehold og støtte Prosjektdefinisjon og prosjektformer Ledelse – generelle regler og prosjektledelse Ledelsesstiler Hva er spesielt for IT-prosjekter? Grunnleggende prosjektprosess Iterativ, inkrementell, fossefall, smidig og slank prosjektprosess Prosjektfaser Prosjektroller Prosjektdokumentasjon og andre artefakter Myke faktorer og menneskevare PRINCE 2, PMBOK, PMI, IPMA og andre prosjektstandarder

Dag 2: Forretningsanalyse og Requirements Engineering Fundamentals

    Definere forretningsmål Business analyse, forretningsprosessledelse, forretningsprosessforbedring Grensen mellom forretnings- og systemanalyse Systeminteressenter, systembrukere, systemkontekst og systemgrenser Hvorfor er krav nødvendige? Hva oss kravteknikk Grensen mellom kravteknikk og arkitektonisk design Hvor er kravteknikk ofte skjult? Kravteknikk i iterativ, slank og smidig utvikling og i kontinuerlig integrasjon – FDD, DDD, BDD, TDD Grunnkrav ingeniørprosess, roller og artefakter Standarder og sertifiseringer: BABOK, ISO/IEEE 29148, IREB, BCS, IIBA

Dag 3: Arkitektur og utvikling Fundamentals

    Programmeringsspråk – strukturelle og objektorienterte paradigmer Objektorientert utvikling – hvor mye er historie, hvor mye er fremtiden Modularitet, portabilitet, vedlikeholdbarhet og skalerbarhet av arkitekturer Definisjon og type programvarearkitekturer Bedriftsarkitektur og systemarkitektur Programmeringsstiler Programmeringsmiljøer Programmeringsfeil og hvordan unngå og forhindre dem. Modellering av arkitektur og komponenter SOA, Web Services og mikrotjenester Automatisk bygging og kontinuerlig integrasjon Hvor mye arkitekturdesign er det på et prosjekt? Ekstrem programmering, TDD og re-faktoring

Dag 4: Grunnleggende om kvalitetssikring og testing

    Produktkvalitet: hva er det? ISO 25010, FURPS etc. Produktkvalitet, brukeropplevelse, Kano Model, kundeopplevelsesstyring og integrert kvalitet Brukersentrert design, personas og andre måter å gjøre kvalitet individuell Akkurat nok kvalitet Kvalitetssikring og kvalitetskontroll Risikostrategier i kvalitetskontroll Komponentene av kvalitetssikring: krav, prosesskontroll, konfigurasjon og endringsledelse, verifisering, validering, testing, statisk testing og statisk analyse Risikobasert kvalitetssikring Risikobasert testing Risikodrevet utvikling Boehms kurve i kvalitetssikring og i testing De fire testskolene – som passer ditt behov?

Dag 5: Prosesstyper, modenhet og prosessforbedring

    Utviklingen av IT-prosessen: fra Alan Turing gjennom Big Blue til lean startup Prosess- og prosessorientert organisasjon Historien om prosesser i håndverk og industri Prosessmodellering: UML, BPMN og mer Prosessledelse, prosessoptimalisering, prosessre-engineering og prosessstyringssystemer Innovative prosesstilnærminger: Deming, Juran, TPS, Kaizen Er (prosess) kvalitetsfri? (Philip Crosby) Behovet og historien til modenhetsforbedring: CMMI, SPICE og andre modenhetsskalaer Spesielle typer modenhet: TMM, TPI (for testing), Requirements Engineering Maturity (Gorschek) Prosessmodenhet versus produktmodenhet: noen sammenheng? Noen årsakssammenheng? Prosessmodenhet versus forretningssuksess: noen sammenheng? noen årsakssammenheng? En forlatt leksjon: Automatisert defektforebygging og neste sprang i produktivitetsforsøk: TQM, SixSigma, smidige retrospektiver, prosessrammer

Requirements Engineering - 2 dager

Dag 1: Kravfremkalling, forhandling, konsolidering og Management

    Finne krav: hva, når og av hvem Interessentklassifisering Glemte interessenter Definere systemkontekst – definere kravkilder Fremkallingsmetoder og -teknikker Prototyping, personas og kravfremkalling gjennom testing (utforskende og på annen måte) Markedsføring og kravfremkalling – MDRA ("Marked-Driven [ 13]”) Prioriteringskrav: Moskva, Karl Wiegers og andre teknikker (inkludert smidig MMF) Avgrensningskrav – smidig “spesifikasjon ved eksempel” Kravforhandling: typer konflikter, konfliktløsningsmetoder Løse intern inkongruens mellom noen typer krav (f.eks. sikkerhet) versus brukervennlighet) Krav sporbarhet – hvorfor og hvordan Krav statusendringer Krav CCM, versjonering og basislinjer Produktvisning og prosjektsyn på krav Produktstyring og kravstyring i prosjekter

Dag 2: Kravanalyse, modellering, spesifikasjon, verifikasjon og validering

    Analyse er tenkningen og re-tenkingen du gjør mellom fremkalling og spesifikasjon. Kravprosessen er alltid iterativ, selv i sekvensielle prosjekter. Beskrive krav i naturlig språk: risikoer og fordeler Kravmodellering: fordeler og kostnader Reglene for bruk av naturlig språk for kravspesifikasjon Definere og managing requirements glossary UML, BPMN og andre formelle og semiformelle modelleringsnotasjoner for krav Bruk av dokument- og setningsmaler for kravbeskrivelse Verifikasjon av krav – mål, nivåer og metoder Validering – med prototyping, gjennomganger og inspeksjoner, og testing Kravvalidering og systemvalidering

Testing - 2 dager

Dag 1: Testdesign, testutførelse og utforskende testing

    Testdesign: etter risikobasert testing, valg av den optimale måten å bruke tiden og ressursene som er tilgjengelige Testdesign «fra uendelig til her» – uttømmende testing er ikke mulig Testtilfeller og testscenarier Testdesign på ulike testnivåer (fra enhet til system) testnivå) Testdesign for statisk og for dynamisk testing Business-orientert og teknikkorientert testdesign (“black-box” og “white-box”) Forsøk på å bryte systemet (“negativ testing”) og støtte utviklerne (aksepttesting) Testdesign for å oppnå testdekning – ulike testdekningstiltak Erfaringsbasert testdesign Designe testcases fra krav og systemmodeller Testdesignheuristikk og eksplorativ testing Når skal man designe testcases? – tradisjonell og utforskende tilnærming. Beskrive testcases – hvor mange detaljer? Testutførelse – psykologiske aspekter Testutførelse – logging og rapportering Designe tester for «ikke-funksjonell» testing Automatisk testdesign og MBT (Model-Based Testing)

Dag 2: Testorganisasjon, Management og automatisering

    Testnivåer (eller faser) Hvem utfører testingen, og når? – ulike løsninger Testmiljøer: kostnad, administrasjon, tilgang, ansvar Simulatorer, emulatorer og virtuelt testmiljø Testing i smidig scrum Testteamorganisering og rolle Testprosess Testautomatisering – hva kan automatiseres? Testutførelsesautomatisering – tilnærminger og verktøy
 63 timer

Antall deltakere



Price per participant

Testimonials (6)

Relaterte kurs

Related Categories