Kursplan
Programvareutvikling 5 dager
Dag 1: Prosjektledelse
- Prosjekter versus linjeledelse, vedlikehold og støtte
- Prosjektdefinisjon og prosjektskjemaer
- Ledelse – generelle regler og prosjektledelse
- Ledelsesstiler
- Hva er spesielt med IT-prosjekter?
- Basisk prosjektprosess
- Iterativ, inkrementell, vannfallsmetode, agil og lean prosjektprosess
- Prosjektfaser
- Prosjektroller
- Prosjektdokumentasjon og andre artefakter
- Myke faktorer og menneskelig ferdigheter
- PRINCE 2, PMBOK, PMI, IPMA og andre prosjektstandarder
Dag 2: Forretningsanalyse og grunnleggende kravstilling
- Definering av forretningsmål
- Forretningsanalyse, forretningsprosessledelse, forretningsprosessforbedring
- Grenseflaten mellom forretningsanalyse og systemanalyse
- Systeminteressenter, systembrukere, systemkontekst og systemgrenser
- Hvorfor er krav nødvendige?
- Hva er kravstilling
- Grenseflaten mellom kravstilling og arkitekturdesign
- Hvor skjuler kravstilling seg ofte?
- Kravstilling i iterativ, lean og agil utvikling og i kontinuerlig integrering – FDD, DDD, BDD, TDD
- Basisk kravstillingprosess, roller og artefakter
- Standarder og sertifiseringer: BABOK, ISO/IEEE 29148, IREB, BCS, IIBA
Dag 3: Arkitektur og grunnleggende utvikling
- Programmeringsspråk – strukturelt og objektorienterte paradigmer
- Objektorientert utvikling – hvor mye er historie, hvor mye er fremtid
- Modularitet, portabilitet, vedlikeholdbarhet og skalbarhet i arkitekturer
- Definisjon og type programvarearkitekturer
- Bedriftsarkitektur og systemarkitektur
- Programmeringsstiler
- Programmeringsmiljøer
- Programmeringsfeil og hvordan unngå og forebygge dem
- Modellering av arkitektur og komponenter
- SOA, Web Services og mikrotjenester
- Automatisk byggeprosess og kontinuerlig integrering
- Hvor mye arkitekturdesign er det på et prosjekt?
- Extreme programming, TDD og refaktorering
Dag 4: Grunnleggende kvalitetssikring og testing
- Produktkvalitet: hva er det? ISO 25010, FURPS osv.
- Produktkvalitet, brukeropplevelse, Kano-modellen, kundepåvirkning og helhetlig kvalitet
- Brukerorientert design, personligheter og andre måter å gjøre kvalitet individuell
- Riktig kvalitet
- Kvalitetssikring og kvalitetskontroll
- Risikostrategier i kvalitetskontroll
- Komponentene i kvalitetssikring: krav, prosesskontroll, konfigurasjons- og endringsstyring, verifisering, validering, testing, statisk testing og statisk analyse
- Risikobasert kvalitetssikring
- Risikobasert testing
- Risikodrevet utvikling
- Boehms kurve i kvalitetssikring og i testing
- De fire testskolene – hvilken passer din behov?
Dag 5: Prosesstyper, modenhet og prosessforbedring
- Utviklingen av IT-prosesser: fra Alan Turing til lean startup
- Prosess og prosessorientert organisasjon
- Historien om prosesser i håndverk og industri
- Prosessmodellering: UML, BPMN og mer
- Prosessledelse, prosessoptimalisering, prosessomforming og prosessledelsessystemer
- Innovative prosessmetoder: Deming, Juran, TPS, Kaizen
- Er (prosess)kvalitet gratis? (Philip Crosby)
- Behovet og historien om modenhetsforbedring: CMMI, SPICE og andre modenhetsskalaer
- Spesielle typer modenhet: TMM, TPI (for testing), kravstilling modenhet (Gorschek)
- Prosessmodenhet versus produktmodenhet: noen korrelasjon? Noen årsakssammenheng?
- Prosessmodenhet versus forretningssuksess: noen korrelasjon? Noen årsakssammenheng?
- En glemt leksjon: Automatisk feilforebygging og neste hopp i produktivitet
- Forsøk: TQM, SixSigma, agile retrospectives, prosessrammeverk
Kravstilling - 2 dager
Dag 1: Eksponering, forhandling, konsolidering og håndtering av krav
- Å finne krav: hva, når og av hvem
- Klassifisering av interessenter
- Glemte interessenter
- Definering av systemkontekst – definering av kravkilder
- Eksponeringsmetoder og -teknikker
- Prototyper, personligheter og kraveksponering gjennom testing (utforskende og annet)
- Markedsføring og kraveksponering – MDRA (“Markedsdrevet kravstilling”)
- Prioritering av krav: MoSCoW, Karl Wiegers og andre teknikker (inkludert agil MMF)
- Refinering av krav – agils “eksempelbasert spesifikasjon”
- Kravforhandling: typer konflikter, konfliktløsningsmetoder
- Løsning av interne uoverensstemmelser mellom typer krav (for eksempel sikkerhet versus brukervennlighet)
- Kravsporing – hvorfor og hvordan
- Endringer i kravstatus
- Krav CCM, versjonskontroll og baselinjer
- Produktsyn og prosjektsyn på krav
- Produktledelse og kravledelse i prosjekter
Dag 2: Analyse, modellering, spesifikasjon, verifisering og validering av krav
- Analyse er tenkingen og omtenkingen du gjør mellom eksponering og spesifikasjon
- Kravprosessen er alltid iterativ, selv i sekvensielle prosjekter
- Beskrive krav på naturlig språk: risikoer og fordeler
- Kravmodellering: fordeler og kostnader
- Reglene for bruk av naturlig språk for kravspesifikasjon
- Definering og håndtering av kravglossarium
- UML, BPMN og andre formelle og semi-formelle modelleringnotasjoner for krav
- Bruk av dokument- og setningsskjemaer for kravbeskrivelse
- Verifisering av krav – mål, nivåer og metoder
- Validering – med prototyping, gjennomganger og inspeksjoner, og testing
- Kravvalidering og systemvalidering
Testing - 2 dager
Dag 1: Testdesign, testkjøring og utforskende testing
- Testdesign: etter risikobasert testing, valg av den optimale måten å bruke tilgjengelig tid og ressurser
- Testdesign “fra uendelighet til her” – utmattende testing er ikke mulig
- Testtilfeller og testscenarier
- Testdesign på ulike testnivåer (fra enhet til systemtestnivå)
- Testdesign for statisk og dynamisk testing
- Forretningsorientert og teknikkorientert testdesign (“black-box” og “white-box”)
- Prøve å bryte systemet (“negativ testing”) og støtte utviklerne (aksepteringstesting)
- Testdesign for å oppnå testdekning – ulike testdekningsmål
- Erfaringbasert testdesign
- Designing av testtilfeller fra krav og systemmodeller
- Testdesignheuristikker og utforskende testing
- Når skal man designe testtilfeller? – tradisjonell og utforskende tilnærming
- Beskrivelse av testtilfeller – hvor mye detaljer?
- Testkjøring – psykologiske aspekter
- Testkjøring – loggføring og rapportering
- Design av tester for “ikke-funksjonelle” tester
- Automatisk testdesign og MBT (Model-Based Testing)
Dag 2: Testorganisering, ledelse og automatisering
- Testnivåer (eller faser)
- Hvem gjør testingen, og når? – ulike løsninger
- Testmiljøer: kostnad, administrasjon, tilgang, ansvar
- Simulatorer, emulatorer og virtuelle testmiljøer
- Testing i agil scrum
- Testteamorganisering og roller
- Testprosess
- Testautomatisering – hva kan automatiseres?
- Automatisering av testkjøring – tilnærminger og verktøy
Referanser (5)
Godt forhold, Łukasz hadde tid til alles spørsmål og var i stand til å hjelpe alle som hadde problemer
Kelly Morris - Titian Software Poland Sp. z o.o.
Kurs - Selenium WebDriver in C#
Maskinoversatt
Amount of hands-on excersises.
Jakub Wasikowski - riskmethods sp. z o.o
Kurs - API Testing with Postman
The trainer explained every functionality thoroughly.
Argean Quilaquil - DXC
Kurs - TestComplete
Trainer is nice. His explanation is clear and interesting. He try to make the lessons interesting as possible. I enjoyed the lesson and gained a lot of knowledge. Thank you so much. The most useful technique I learned is the locating elements for different web component like textbox, radio buttons and buttons. Sometimes, the element ID is not capture correctly. We learned a different way of locating elements by using CSS selectors, XPath, Name and ID. I like the explanation. Thanks
Bee Chin Chuah - I-Access Solutions Pte Ltd
Kurs - Advanced Selenium with C#
The One on One session is amazing!! And thankful that the trainer's skills are Excellent and his willingness to share them to the fullness. I am very satisfied. . with the training and I wouldn't have wish to have done it anywhere else. I would only wish that I had One day longer for the training.