Kursplan
Programvareutvikling 5 dager
Dag 1: Prosjektledelse
- Prosjekter versus linjeledelse, vedlikehold og støtte
- Prosjektdefinisjon og prosjektskjemaer
- Ledelse – generelle regler og prosjektledelse
- Ledelsesstiler
- Hva er spesielt med IT-prosjekter?
- Basisk prosjektprosess
- Iterativ, inkrementell, vannfallsmetode, agil og lean prosjektprosess
- Prosjektfaser
- Prosjektroller
- Prosjektdokumentasjon og andre artefakter
- Myke faktorer og menneskelig ferdigheter
- PRINCE 2, PMBOK, PMI, IPMA og andre prosjektstandarder
Dag 2: Forretningsanalyse og grunnleggende kravstilling
- Definering av forretningsmål
- Forretningsanalyse, forretningsprosessledelse, forretningsprosessforbedring
- Grenseflaten mellom forretningsanalyse og systemanalyse
- Systeminteressenter, systembrukere, systemkontekst og systemgrenser
- Hvorfor er krav nødvendige?
- Hva er kravstilling
- Grenseflaten mellom kravstilling og arkitekturdesign
- Hvor skjuler kravstilling seg ofte?
- Kravstilling i iterativ, lean og agil utvikling og i kontinuerlig integrering – FDD, DDD, BDD, TDD
- Basisk kravstillingprosess, roller og artefakter
- Standarder og sertifiseringer: BABOK, ISO/IEEE 29148, IREB, BCS, IIBA
Dag 3: Arkitektur og grunnleggende utvikling
- Programmeringsspråk – strukturelt og objektorienterte paradigmer
- Objektorientert utvikling – hvor mye er historie, hvor mye er fremtid
- Modularitet, portabilitet, vedlikeholdbarhet og skalbarhet i arkitekturer
- Definisjon og type programvarearkitekturer
- Bedriftsarkitektur og systemarkitektur
- Programmeringsstiler
- Programmeringsmiljøer
- Programmeringsfeil og hvordan unngå og forebygge dem
- Modellering av arkitektur og komponenter
- SOA, Web Services og mikrotjenester
- Automatisk byggeprosess og kontinuerlig integrering
- Hvor mye arkitekturdesign er det på et prosjekt?
- Extreme programming, TDD og refaktorering
Dag 4: Grunnleggende kvalitetssikring og testing
- Produktkvalitet: hva er det? ISO 25010, FURPS osv.
- Produktkvalitet, brukeropplevelse, Kano-modellen, kundepåvirkning og helhetlig kvalitet
- Brukerorientert design, personligheter og andre måter å gjøre kvalitet individuell
- Riktig kvalitet
- Kvalitetssikring og kvalitetskontroll
- Risikostrategier i kvalitetskontroll
- Komponentene i kvalitetssikring: krav, prosesskontroll, konfigurasjons- og endringsstyring, verifisering, validering, testing, statisk testing og statisk analyse
- Risikobasert kvalitetssikring
- Risikobasert testing
- Risikodrevet utvikling
- Boehms kurve i kvalitetssikring og i testing
- De fire testskolene – hvilken passer din behov?
Dag 5: Prosesstyper, modenhet og prosessforbedring
- Utviklingen av IT-prosesser: fra Alan Turing til lean startup
- Prosess og prosessorientert organisasjon
- Historien om prosesser i håndverk og industri
- Prosessmodellering: UML, BPMN og mer
- Prosessledelse, prosessoptimalisering, prosessomforming og prosessledelsessystemer
- Innovative prosessmetoder: Deming, Juran, TPS, Kaizen
- Er (prosess)kvalitet gratis? (Philip Crosby)
- Behovet og historien om modenhetsforbedring: CMMI, SPICE og andre modenhetsskalaer
- Spesielle typer modenhet: TMM, TPI (for testing), kravstilling modenhet (Gorschek)
- Prosessmodenhet versus produktmodenhet: noen korrelasjon? Noen årsakssammenheng?
- Prosessmodenhet versus forretningssuksess: noen korrelasjon? Noen årsakssammenheng?
- En glemt leksjon: Automatisk feilforebygging og neste hopp i produktivitet
- Forsøk: TQM, SixSigma, agile retrospectives, prosessrammeverk
Kravstilling - 2 dager
Dag 1: Eksponering, forhandling, konsolidering og håndtering av krav
- Å finne krav: hva, når og av hvem
- Klassifisering av interessenter
- Glemte interessenter
- Definering av systemkontekst – definering av kravkilder
- Eksponeringsmetoder og -teknikker
- Prototyper, personligheter og kraveksponering gjennom testing (utforskende og annet)
- Markedsføring og kraveksponering – MDRA (“Markedsdrevet kravstilling”)
- Prioritering av krav: MoSCoW, Karl Wiegers og andre teknikker (inkludert agil MMF)
- Refinering av krav – agils “eksempelbasert spesifikasjon”
- Kravforhandling: typer konflikter, konfliktløsningsmetoder
- Løsning av interne uoverensstemmelser mellom typer krav (for eksempel sikkerhet versus brukervennlighet)
- Kravsporing – hvorfor og hvordan
- Endringer i kravstatus
- Krav CCM, versjonskontroll og baselinjer
- Produktsyn og prosjektsyn på krav
- Produktledelse og kravledelse i prosjekter
Dag 2: Analyse, modellering, spesifikasjon, verifisering og validering av krav
- Analyse er tenkingen og omtenkingen du gjør mellom eksponering og spesifikasjon
- Kravprosessen er alltid iterativ, selv i sekvensielle prosjekter
- Beskrive krav på naturlig språk: risikoer og fordeler
- Kravmodellering: fordeler og kostnader
- Reglene for bruk av naturlig språk for kravspesifikasjon
- Definering og håndtering av kravglossarium
- UML, BPMN og andre formelle og semi-formelle modelleringnotasjoner for krav
- Bruk av dokument- og setningsskjemaer for kravbeskrivelse
- Verifisering av krav – mål, nivåer og metoder
- Validering – med prototyping, gjennomganger og inspeksjoner, og testing
- Kravvalidering og systemvalidering
Testing - 2 dager
Dag 1: Testdesign, testkjøring og utforskende testing
- Testdesign: etter risikobasert testing, valg av den optimale måten å bruke tilgjengelig tid og ressurser
- Testdesign “fra uendelighet til her” – utmattende testing er ikke mulig
- Testtilfeller og testscenarier
- Testdesign på ulike testnivåer (fra enhet til systemtestnivå)
- Testdesign for statisk og dynamisk testing
- Forretningsorientert og teknikkorientert testdesign (“black-box” og “white-box”)
- Prøve å bryte systemet (“negativ testing”) og støtte utviklerne (aksepteringstesting)
- Testdesign for å oppnå testdekning – ulike testdekningsmål
- Erfaringbasert testdesign
- Designing av testtilfeller fra krav og systemmodeller
- Testdesignheuristikker og utforskende testing
- Når skal man designe testtilfeller? – tradisjonell og utforskende tilnærming
- Beskrivelse av testtilfeller – hvor mye detaljer?
- Testkjøring – psykologiske aspekter
- Testkjøring – loggføring og rapportering
- Design av tester for “ikke-funksjonelle” tester
- Automatisk testdesign og MBT (Model-Based Testing)
Dag 2: Testorganisering, ledelse og automatisering
- Testnivåer (eller faser)
- Hvem gjør testingen, og når? – ulike løsninger
- Testmiljøer: kostnad, administrasjon, tilgang, ansvar
- Simulatorer, emulatorer og virtuelle testmiljøer
- Testing i agil scrum
- Testteamorganisering og roller
- Testprosess
- Testautomatisering – hva kan automatiseres?
- Automatisering av testkjøring – tilnærminger og verktøy
Referanser (5)
God kontakt, Łukasz hadde tid til alle sine spørsmål og klarte å hjelpe enhver som hadde noen problemer
Kelly Morris - Titian Software Poland Sp. z o.o.
Kurs - Selenium WebDriver in C#
Maskinoversatt
Mengde med praksisøvelser.
Jakub Wasikowski - riskmethods sp. z o.o
Kurs - API Testing with Postman
Maskinoversatt
Instruktøren forklarte hver funksjon grundig.
Argean Quilaquil - DXC
Kurs - TestComplete
Maskinoversatt
Instruktøren er vennlig. Hans forklaring er klar og spennende. Han prøver å gjøre undervisningen så interessant som mulig. Jeg nyttet meg av timekursene og lærte mye. Tusen takk. Den mest nyttefulle teknikken jeg lært, er hvordan man finner elementer for ulike webkomponenter som tekstbokser, alternativknapper og knapper. Iblandt blir element-ID-en ikke riktig fanget opp. Vi lærte ulike måter å finne elementer ved hjelp av CSS-selektorer, XPath, navn og ID. Jeg likte forklaringen. Tusen takk
Bee Chin Chuah - I-Access Solutions Pte Ltd
Kurs - Advanced Selenium with C#
Maskinoversatt
The One on One session is amazing!! And thankful that the trainer's skills are Excellent and his willingness to share them to the fullness. I am very satisfied. . with the training and I wouldn't have wish to have done it anywhere else. I would only wish that I had One day longer for the training.
Isaac Nyembo - Bechtle Clouds GmbH
Kurs - Advanced Selenium
Maskinoversatt