Thank you for sending your enquiry! One of our team member will contact you shortly.
Thank you for sending your booking! One of our team member will contact you shortly.
Kursplan
Introduksjon
- Hvorfor trenger du forretningsmodeller? Modelleringsferdigheter
Definere omfanget av modellering
- Hva er en forretningsmodell? Skille tekstlige og diagrammatiske elementer Kontrasterende omfang med detaljnivå
Utforme en prosess for å utvikle en forretningsmodell
- Anvendelse av trinnene: fremkalle, analysere, dokumentere, validere Iterere trinnene Tilrettelegge kravverksteder Kartlegging av modeller til leveranser
Kartlegging av de flerdimensjonale aspektene ved en forretningsmodell
- Anvendelse av de fem W-tilnærmingene: hvem, hva, hvor, når, hvorfor og hvordan Velge riktig modelleringstilnærming Bruke CASE-verktøy og simulering
Kartlegging av Business landskapet
- Analysere bedriften Utforske bedriftsarkitekturen Dekomponere arkitekturen i dens komponenter. Bruk av en komponent Business Modell
Anvendelse av forretningsregler
- Dokumentere begrensningene: operative og strukturelle Representere regler med beslutningstabeller Omfang Business Funksjoner
Starte prosessen med funksjonell dekomponering
- Bestemme funksjonshierarkier Skille mellom funksjoner og prosesser
Tegning UML use case diagrams
- Definere omfang og grense Identifisere aktørene Avgrense brukstilfellene
Dokumentere forretningsbrukssaker
- Velge riktig detaljnivå Spesifisere forutsetninger og etterbetingelser Modellering Business Prosesser
Bruke prosessmodelleringsteknikker
- Arbeidsflyter Hendelser Activities Beslutninger Sekvensering av meldingsroller
Utnytte Business Process Modeling Notation (BPMN)
- Fordeler med en standardisert tilnærming Sekvensering og klassifisering av aktiviteter Kategorisere hendelser Etterligne en Business prosess
Avgrense forretningsprosessdiagrammer
- Velge riktig gateway: beslutninger, gafler og sammenføyninger Kartlegge prosessene til svømmebaner og bassenger Supplere modellen med artefakter
Analyserer bedriftsstrukturen
- Etablere forretningsdomenet Dokumentere arbeiderne og organisasjonsenhetene Modellering av systemer, dokumenter, informasjon og verktøy
Strukturere virksomheten med UML klassediagrammer
- Bestemme objektattributter Generalisere og spesialisere relasjoner Konstruere assosiasjoner mellom klassene Pakking for domener og funksjonelle enheter
Fullføre Business-modellen
- Oppnå fullstendig dekning med matriser Prioritere funksjoner Kryssreferansekrav Korrelere atferd med roller
Kontekstualisere modellen med perspektiver
- Dokumentere forretningsgrensesnitt Kartlegging fra midler til mål Registrere tidsparametere
Formidling av modellen til sentrale interessenter
- Å kjenne målgruppen Velge riktig detaljnivå Velge riktig modell for publikum Konvertere forretningsmodeller til brukerkrav Levere modellene dine
Krav
Grunnleggende Windows-kunnskap, OO-teknologikunnskap kan være nyttig.
21 timer