Simulink® for Automotive System Design Treningskurs
Mål: Denne treningen er ment for programvare ingeniører som arbeider med MBD teknologi, vil treningen dekke modellering teknikker for Automotive systemer, Automotive standarder, Auto-kodegenerering og modell test sele bygningen og verifikasjon Målgruppe: Programvare developper for leverandør til bilindustrien
Kursplan
Grunnleggende og grunnleggende
Bruk av MATLAB®-miljøet
Essensiell matematikk for kontrollsystemer som bruker MATLAB®
Grafikk og visualisering
Programming ved bruk av MATLAB®
GUI Programming med MATLAB® (valgfritt)
Introduksjon til kontrollsystemer og matematisk modellering ved bruk av MATLAB®
Kontrollteori ved hjelp av MATLAB®
Introduksjon til systemmodellering ved bruk av SIMULINK®
Simulink® internt (signaler, systemer, undersystemer, simuleringsparametere, ... osv.)
Stateflow for bilsystemer (Automotive Body Controller-applikasjon)
Introduksjon til MAAB( Mathworks® Automotive Advisory Board)
Introduksjon til AUTOSAR
AUTOSAR SWC-modellering ved hjelp av Simulink®
Simulink Verktøykasser for bilsystemer
Hydraulisk sylindersimulering
Introduksjon til SimDrivelin (Clutch-modeller, Gera-modeller) (valgfritt)
Modellering av ABS (valgfritt)
Modellering for automatisk kodegenerering
Modellverifiseringsteknikker
Krav
Grunnleggende programmeringskunnskaper, kunnskap om kontrollteori
Åpne kurs krever 5+ deltakere.
Simulink® for Automotive System Design Treningskurs - Bestilling
Simulink® for Automotive System Design Treningskurs - Forespørsel
Simulink® for Automotive System Design - Konsulentforespørsel
Konsulentforespørsel
Kommende kurs
Relaterte kurs
Avansert design og utvikling av elektriske kjøretøy
14 timerDenne instruktørledede, live treningen i Norge (online eller på stedet) er rettet mot avanserte bilbransjeprofesjoneller som ønsker å utvikle ekspertise i å designe, utvikle og optimalisere elektriske kjøretøy, med fokus på neste generasjons teknologier og bærekraftige mobilitetsløsninger.
Ved slutten av denne treningen vil deltakerne kunne:
- Designe effektive og aerodynamiske EV-arkitekturer.
- Integriere energioptimerte drivverk og batterisystemer.
- Bruk innovative designkonsepter for forbedret ytelse.
- Utvikle prototyper ved hjelp av avanserte simuleringverktøy.
Avanserte Planleggingsalgoritmer for Selvkørende Kjøretøyer
21 timerDenne instruktørledede opplæringen, som kan gjennomføres online eller på stedet, er rettet mot erfarne robotikk-ingeniører og AI-forskere som ønsker å implementere sofistikerte algoritmer for baneplanlegging for å forbedre ytelsen til autonome kjøretøy.
Etter fullført opplæring vil deltakerne kunne:
- Forstå de teoretiske grunnlagene for avanserte algoritmer for baneplanlegging.
- Implementere algoritmer som RRT*, A*, og D* for navigasjon i sanntid.
- Optimalisere baneplanlegging for unngåelse av hindringer og dynamiske miljøer.
- Integrere algoritmer for baneplanlegging med sensordata for økt nøyaktighet.
- Evaluere ytelsen til ulike algoritmer i praktiske scenarier.
Kunstig intelligens (KI) og Deep Learning for selvkjørende kjøretøy
21 timerDenne opplæringen ledet av en instruktør (online eller på sted) retter seg mot dataforskere på avansert nivå, AI-spesialister og utviklere av AI for biler som ønsker å bygge, trene og optimalisere AI-modeller for selvkjøre bilapplikasjoner.
Ved slutten av denne opplæringen vil deltakerne kunne:
- Forstå grunnleggende prinsipper for AI og dyp lærings i sammenheng med selvkjøre biler.
- Implementere datamaskinvise teknikker for reeltid-objektdeteksjon og sporfølging.
- Bruke forsterkning lærings for beslutningsprosesser i selvkjøre systemer.
- Integrere sensorfusjonsteknikker for bedre oppfatning og navigering.
- Bygge dype læringsmodeller for å forutsi og analysere kjøresituasjoner.
Selvstendige Kjøretøyers Sikkerhet og Risikovurdering
21 timerDenne instruktørledede, live-opplæringen i Norge (online eller på stedet) er rettet mot sikkerhetsingeniører og fagfolk innen bilindustrien som ønsker å utvikle omfattende sikkerhetsstrategier for autonome kjøretøy, inkludert risikoanalyse, funksjonell sikkerhetsvurdering og overholdelse av internasjonale standarder.
Ved slutten av denne opplæringen vil deltakerne kunne:
- Identifisere og vurdere sikkerhetsrisikoer knyttet til autonome kjøresystemer.
- Gjennomføre risikoanalyse og risikovurdering ved hjelp av bransjestandarder.
- Implementere sikkerhetsvalidering og verifiseringsmetoder for AV-systemer.
- Anvende funksjonelle sikkerhetsstandarder, som ISO 26262 og SOTIF.
- Utvikle risikoreduserende strategier for sikkerhetsutfordringer knyttet til autonome kjøretøy.
Kunstig syn for selvkjørende kjøretøy
21 timerDette instruktørlede, live-trening i Norge (online eller på stedet) er rettet mot mellomnivå AI-utviklere og databehandlingsingeniører som ønsker å bygge robuste visjonssystemer for autonome kjøretøysapplikasjoner.
Ved slutten av denne treningen vil deltakerne kunne:
- Forstå grunnleggende konsepter innen databehandling i autonome kjøretøy.
- Implementere algoritmer for gjenkjenning av objekter, kjørestrek og semantisk segmentering.
- Integriere visjonssystemer med andre subsystemer i autonome kjøretøy.
- Bruke dype læringsteknikker for avanserte oppfatningstjenester.
- Vurdere ytelsen til databehandlingsmodeller i virkelige scenarier.
Etikken og juridiske aspekter ved selvkørende kjøretøy
14 timerDenne instruktørledede, live-opplæringen (online eller på stedet) er rettet mot fagfolk på nybegynnernivå som ønsker å utforske de etiske dilemmaene og de juridiske rammene rundt autonome kjøretøy.
Ved slutten av denne opplæringen vil deltakerne kunne:
- Forstå de etiske implikasjonene av AI-drevet beslutningstaking i autonome kjøretøy.
- Analysere globale juridiske rammeverk og retningslinjer som regulerer selvkjørende biler.
- Undersøke ansvar og ansvarlighet ved autonome kjøretøyulykker.
- Evaluere balansen mellom innovasjon og offentlig sikkerhet i lover om autonom kjøring.
- Diskutere casestudier fra virkeligheten som involverer etiske dilemmaer og juridiske tvister.
EV-ladedningsinfrastruktur og smart gitterintegrasjon
14 timerDette instruktørledede, live-treningen i Norge (online eller på stedet) er rettet mot mellomnivå profesjonelle som ønsker å utvikle ferdigheter i design, drift og integrering av ladesentraler for elektriske kjøretøy (EV) med smarte nett for å støtte bærekraftig mobilitet og energihåndtering.
Ved treningens slutt vil deltakerne kunne:
- Design effektive og skalerbare ladesentraler for EV.
- Analyse nettets påvirkning av en omfattende overgang til EV.
- Integrasjon av vedvarende energikilder i lade-systemene for EV.
- Implementere smarte ladestrategier for å balansere nettlasten.
EV Maintenance and Troubleshooting for Technicians
14 timerDenne instruktørledede, live trening (online eller på stedet) er rettet mot mellomnivå-automotive fagfolk som ønsker å utvikle praktiske ferdigheter i diagnostisering, vedlikehold og feilsøking av elektriske bilsystemer, inkludert motorer, batterier og ombordsoftware.
Ved slutten av denne treningen vil deltakerne kunne:
- Utføre rutinemessig vedlikehold på elektriske bilkomponenter.
- Diagnostisere vanlige problemer med EV-driftstråder og batterisystemer.
- Bruke diagnostiske verktøy og programvare for feilidentifikasjon.
- Implementere sikre praksiser ved håndtering av høyspenningsystemer.
EV Powertrains and Battery Technology
14 timerDenne instruktørledede, live-opplæringen på Norge (online eller på sted) er rettet mot mellomnivåprofesjonelle som ønsker å få en omfattende forståelse av EV-drivlinjearkitekturer, batterikjemi, batterimanagementsystemer (BMS) og faktorer som påvirker energieffektivitet i elektriske kjøretøy.
Ved avslutningen av denne opplæringen vil deltakerne kunne:
- Forstå strukturen og funksjonen til EV-drivlinjer.
- Analysere forskjellige batterikjemier og deres anvendelser i EVs.
- Implementere batterimanagementteknikker for å forbedre ytelse og sikkerhet.
- Vurdere energieffektivitet i forskjellige EV-konfigurasjoner.
Elektrisk bilprogramvare og innbyggede systemer
14 timerDette instruktørledede, live-treningen i Norge (online eller på stedet) er rettet mot avanserte nivåer av automobilprogramvareprofesjonere som ønsker å forbedre sin ekspertise i design av inbygget system og intelligente programvaresølutions for elektriske kjøretøy, inkludert AI-integrasjon for autonome funksjoner.
Til slutt av denne treningen vil deltakerne kunne:
- Designe inbygget programvare for EV-kontrollsystemer.
- Føre ut sanntidsdatabehandling for effektiv kjøretøydrift.
- Integrasjon av AI-drevet beslutningstakning for autonome EVs.
- Anvende beste praksis i programvernsikkerhet og automobiloverhold.
Introduksjon til autonome kjøretøy: Konsepter og anvendelser
14 timerDette er et kurs i regi av instruktør, gjennomført som fjernundervisning eller på stedet, og er beregnet for nybegynnere og entusiaster som ønsker å forstå de grunnleggende konseptene, teknologiene og bruksområdene for selvkjørende kjøretøy.
Etter fullført kurs vil deltakerne kunne:
- Forstå de viktigste komponentene og virkemåtene til selvkjørende kjøretøy.
- Utforske rollen til kunstig intelligens (AI), sensorer og sanntidsdatabehandling i selvkjørende systemer.
- Analysere ulike nivåer av kjøretøyautonomi og deres anvendelser i den virkelige verden.
- Undersøke de etiske, juridiske og regulatoriske aspektene ved autonom mobilitet.
- Få praktisk erfaring med simuleringer av selvkjørende kjøretøy.
Introduksjon til Elektriske Biler: Grunnleggende Prinsipper og Anvendelser
7 timerDenne instruktørledede, live opplæringen på Norge (online eller på stedet) er rettet mot profesjonelle på begynnernivå som ønsker å skaffe seg grunnleggende kunnskap om elektriske kjøretøy, inkludert deres typer, kjernekomponenter og grunnleggende ladestruktur, og forberede seg på å utforske avanserte konsepter og praktiske applikasjoner innen bilindustrien.
Ved avslutningen av denne opplæringen vil deltakerne være i stand til å:
- Forstå grunnleggende prinsipper og komponenter i elektriske kjøretøy.
- Identifisere forskjellige typer EVs og deres hovedegenskaper.
- Kjenne igjen fordelene og utfordringene knyttet til EV-adopsjon.
- Forklare grunnleggende prinsipper i EV-ladestruktur.
- Analysere påvirkningen av EVs på bilindustrien og bærekraft.
Mangfoldige Sensorer For Autonome Navigasjon
21 timerDette instruktørledede kurset, som tilbys både online og på stedet, er rettet mot erfarne spesialister innen sensorfusjon og AI-ingeniører som ønsker å utvikle algoritmer for fusjon av flere sensorer og optimalisere sanntidsnavigasjon i autonome systemer.
Etter fullført opplæring vil deltakerne kunne:
- Forstå grunnleggende prinsipper og utfordringer knyttet til datafusjon fra flere sensorer.
- Implementere algoritmer for sensorfusjon for sanntidsnavigasjon i autonome systemer.
- Integrere data fra LiDAR, kameraer og RADAR for å forbedre oppfattelsesevnen.
- Analysere og evaluere ytelsen til fusjonssystemet under ulike forhold.
- Utvikle praktiske løsninger for støyreduksjon i sensorer og datajustering.
Sensorteknologi i selvkjørende kjøretøyer
21 timerDenne instruktørledede, live opplæringen i Norge (online eller på stedet) er rettet mot ingeniører på mellomnivå, fagfolk innen bilindustrien og IoT-spesialister som ønsker å forstå sensorenes rolle i selvkjørende biler, og dekker LiDAR, radar, kameraer og sensorfusjonsteknikker.
Ved slutten av denne opplæringen vil deltakerne kunne:
- Forstå de forskjellige typene sensorer som brukes i autonome kjøretøy.
- Analysere sensordata for sanntids kjøretøypersepsjon og beslutningstaking.
- Implementere sensorfusjonsteknikker for å forbedre kjøretøyets nøyaktighet og sikkerhet.
- Optimalisere sensorplassering og kalibrering for forbedret ytelse for autonom kjøring.
Kjøretøy-til-alle (V2X) kommunikasjon
21 timerDenne instruktørledede, live-opplæringen i Norge (online eller på stedet) er rettet mot nettverksingeniører på mellomnivå og utviklere innenfor bil-IoT som ønsker å forstå og implementere V2X-kommunikasjonsteknologier for autonome kjøretøy.
Ved slutten av denne opplæringen vil deltakerne kunne:
- Forstå de grunnleggende konseptene innen V2X-kommunikasjon.
- Analysere V2V-, V2I-, V2P- og V2N-kommunikasjonsmodeller.
- Implementere V2X-protokoller som DSRC og C-V2X.
- Utvikle simuleringer for tilkoblede kjøretøymiljøer.
- Håndtere sikkerhets- og personvernutfordringer i V2X-nettverk.