Elektronisk Styringsenhet (ECU) - Teoretisk Vektor Treningskurs
En Electronic Control Unit (ECU) er et kritisk innebygd system i bilelektronikk som kontrollerer ulike delsystemer i et kjøretøy.
Denne instruktørledede, live-opplæringen (online eller på stedet) er rettet mot bilingeniører på middels nivå og utviklere av innebygde systemer som ønsker å forstå de teoretiske aspektene ved ECU-er, med fokus på vektorbaserte verktøy og metoder som brukes i bildesign og utvikling.
Ved slutten av denne opplæringen vil deltakerne kunne:
- Forstå arkitekturen og funksjonene til ECU-er i moderne kjøretøy.
- Analyser kommunikasjonsprotokoller som brukes i ECU-utvikling.
- Utforsk vektorbaserte verktøy og deres teoretiske applikasjoner.
- Bruk modellbaserte utviklingsprinsipper på ECU-design.
Kursets format
- Interaktivt foredrag og diskusjon.
- Mye øvelser og trening.
- Praktisk implementering i et live-lab-miljø.
Alternativer for kurstilpasning
- For å be om en tilpasset opplæring for dette kurset, vennligst kontakt oss for å avtale.
Kursplan
Introduksjon til ECUer
- Oversikt over ECUer og deres rolle i bilsystemer
- Historisk utvikling og fremtidige trender
- Nøkkelkomponenter og arkitektur for en ECU
Communication Protokoller i ECU
- Introduksjon til CAN, LIN, FlexRay og Ethernet
- Forstå protokolllag og dataoverføring
- Feildeteksjon og feiltoleranse i kommunikasjonsprotokoller
Teoretiske konsepter for vektorverktøy
- Oversikt over vektorløsninger for ECU-utvikling
- Introduksjon til CANoe og CANalyzer
- Bruk tilfeller av Vector-verktøy i systemdesign og validering
Modellbasert utvikling
- Introduksjon til modellbaserte designprinsipper
- Simulink integrasjon med ECU-utvikling
- Testing og validering gjennom simulering
Funksjonell sikkerhet og standarder
- Forstå ISO 26262 og dens implikasjoner
- Funksjonell sikkerhetsanalyse i ECU-design
- Beste praksis for å oppnå samsvar
Kasusstudier og industriapplikasjoner
- Eksempler fra den virkelige verden på ECU-applikasjoner i moderne kjøretøy
- Utfordringer og løsninger i ECU-utvikling
- Fremtidsutsikter og fremskritt innen ECU-teknologier
Sammendrag og neste trinn
Krav
- Grunnleggende forståelse av bilsystemer
- Kjennskap til innebygde systemer
- Kjennskap til kommunikasjonsprotokoller som CAN eller LIN
Publikum
- Automotive ingeniører
- Utviklere av innebygde systemer
- Forskere og fagfolk som jobber med kjøretøyelektronikk
Open Training Courses require 5+ participants.
Elektronisk Styringsenhet (ECU) - Teoretisk Vektor Treningskurs - Booking
Elektronisk Styringsenhet (ECU) - Teoretisk Vektor Treningskurs - Enquiry
Elektronisk Styringsenhet (ECU) - Teoretisk Vektor - Consultancy Enquiry
Consultancy Enquiry
Upcoming Courses
Relaterte kurs
Avansert design og utvikling av elektriske kjøretøy
14 timerDenne instruktørledede, live treningen i Norge (online eller på stedet) er rettet mot avanserte bilbransjeprofesjoneller som ønsker å utvikle ekspertise i å designe, utvikle og optimalisere elektriske kjøretøy, med fokus på neste generasjons teknologier og bærekraftige mobilitetsløsninger.
Ved slutten av denne treningen vil deltakerne kunne:
- Designe effektive og aerodynamiske EV-arkitekturer.
- Integriere energioptimerte drivverk og batterisystemer.
- Bruk innovative designkonsepter for forbedret ytelse.
- Utvikle prototyper ved hjelp av avanserte simuleringverktøy.
Avanserte Planleggingsalgoritmer for Selvkørende Kjøretøyer
21 timerDenne instruktørledede opplæringen, som kan gjennomføres online eller på stedet, er rettet mot erfarne robotikk-ingeniører og AI-forskere som ønsker å implementere sofistikerte algoritmer for baneplanlegging for å forbedre ytelsen til autonome kjøretøy.
Etter fullført opplæring vil deltakerne kunne:
- Forstå de teoretiske grunnlagene for avanserte algoritmer for baneplanlegging.
- Implementere algoritmer som RRT*, A*, og D* for navigasjon i sanntid.
- Optimalisere baneplanlegging for unngåelse av hindringer og dynamiske miljøer.
- Integrere algoritmer for baneplanlegging med sensordata for økt nøyaktighet.
- Evaluere ytelsen til ulike algoritmer i praktiske scenarier.
Kunstig intelligens (KI) og Deep Learning for selvkjørende kjøretøy
21 timerDenne opplæringen ledet av en instruktør (online eller på sted) retter seg mot dataforskere på avansert nivå, AI-spesialister og utviklere av AI for biler som ønsker å bygge, trene og optimalisere AI-modeller for selvkjøre bilapplikasjoner.
Ved slutten av denne opplæringen vil deltakerne kunne:
- Forstå grunnleggende prinsipper for AI og dyp lærings i sammenheng med selvkjøre biler.
- Implementere datamaskinvise teknikker for reeltid-objektdeteksjon og sporfølging.
- Bruke forsterkning lærings for beslutningsprosesser i selvkjøre systemer.
- Integrere sensorfusjonsteknikker for bedre oppfatning og navigering.
- Bygge dype læringsmodeller for å forutsi og analysere kjøresituasjoner.
Selvstendige Kjøretøyers Sikkerhet og Risikovurdering
21 timerDenne instruktørledede, live-opplæringen i Norge (online eller på stedet) er rettet mot sikkerhetsingeniører og fagfolk innen bilindustrien som ønsker å utvikle omfattende sikkerhetsstrategier for autonome kjøretøy, inkludert risikoanalyse, funksjonell sikkerhetsvurdering og overholdelse av internasjonale standarder.
Ved slutten av denne opplæringen vil deltakerne kunne:
- Identifisere og vurdere sikkerhetsrisikoer knyttet til autonome kjøresystemer.
- Gjennomføre risikoanalyse og risikovurdering ved hjelp av bransjestandarder.
- Implementere sikkerhetsvalidering og verifiseringsmetoder for AV-systemer.
- Anvende funksjonelle sikkerhetsstandarder, som ISO 26262 og SOTIF.
- Utvikle risikoreduserende strategier for sikkerhetsutfordringer knyttet til autonome kjøretøy.
Kunstig syn for selvkjørende kjøretøy
21 timerDenne instruktørledede, live-opplæringen i Norge (online eller på stedet) er rettet mot AI-utviklere og ingeniører innen datasyntese som ønsker å bygge robuste visionsystemer for selvkjørende applikasjoner.
Etter denne opplæringen vil deltakerne kunne:
- Forstå de grunnleggende konseptene for datasyn i selvkjørende kjøretøy.
- Implementere algoritmer for objektgjenkjenning, filgjenkjenning og semantisk segmentering.
- Integrere visionsystemer med andre underordnede systemer i selvkjørende kjøretøy.
- Anvende teknikker for dyp læring for avanserte oppgavebehandlinger.
- Evaluere ytelsen til datasyntmodeller i virkelige scenarier.
Etikken og juridiske aspekter ved selvkørende kjøretøy
14 timerDenne instruktørledede, live-opplæringen (online eller på stedet) er rettet mot fagfolk på nybegynnernivå som ønsker å utforske de etiske dilemmaene og de juridiske rammene rundt autonome kjøretøy.
Ved slutten av denne opplæringen vil deltakerne kunne:
- Forstå de etiske implikasjonene av AI-drevet beslutningstaking i autonome kjøretøy.
- Analysere globale juridiske rammeverk og retningslinjer som regulerer selvkjørende biler.
- Undersøke ansvar og ansvarlighet ved autonome kjøretøyulykker.
- Evaluere balansen mellom innovasjon og offentlig sikkerhet i lover om autonom kjøring.
- Diskutere casestudier fra virkeligheten som involverer etiske dilemmaer og juridiske tvister.
EV Charging Infrastructure and Smart Grid Integration
14 timerDenne instruktørledede, live-opplæringen i Norge (online eller på stedet) er rettet mot fagfolk på mellomnivå som ønsker å utvikle ferdigheter innen design, administrasjon og integrering av EV-ladingsinfrastruktur med smarte nett for å støtte bærekraftig mobilitet og energistyring.
Ved slutten av denne opplæringen vil deltakerne kunne:
- Designe effektive og skalerbare EV-ladestasjoner.
- Analysere effekten av utbredt EV-adopsjon på strømnettet.
- Integrere fornybare energikilder i EV-ladesystemer.
- Implementere smarte ladestrategier for å balansere belastningen på strømnettet.
EV Maintenance and Troubleshooting for Technicians
14 timerDenne instruktørledede, live trening (online eller på stedet) er rettet mot mellomnivå-automotive fagfolk som ønsker å utvikle praktiske ferdigheter i diagnostisering, vedlikehold og feilsøking av elektriske bilsystemer, inkludert motorer, batterier og ombordsoftware.
Ved slutten av denne treningen vil deltakerne kunne:
- Utføre rutinemessig vedlikehold på elektriske bilkomponenter.
- Diagnostisere vanlige problemer med EV-driftstråder og batterisystemer.
- Bruke diagnostiske verktøy og programvare for feilidentifikasjon.
- Implementere sikre praksiser ved håndtering av høyspenningsystemer.
EV Powertrains and Battery Technology
14 timerDenne instruktørledede, live-opplæringen på Norge (online eller på sted) er rettet mot mellomnivåprofesjonelle som ønsker å få en omfattende forståelse av EV-drivlinjearkitekturer, batterikjemi, batterimanagementsystemer (BMS) og faktorer som påvirker energieffektivitet i elektriske kjøretøy.
Ved avslutningen av denne opplæringen vil deltakerne kunne:
- Forstå strukturen og funksjonen til EV-drivlinjer.
- Analysere forskjellige batterikjemier og deres anvendelser i EVs.
- Implementere batterimanagementteknikker for å forbedre ytelse og sikkerhet.
- Vurdere energieffektivitet i forskjellige EV-konfigurasjoner.
Elektrisk kjøretøyprogramvare og Embedded Systems
14 timerDenne instruktørledede, live-opplæringen i Norge (online eller på stedet) er rettet mot erfarne programvareprofesjoneller innen bilindustrien som ønsker å forbedre sin ekspertise innen design av innebygde systemer og intelligente programvareløsninger for elektriske kjøretøy, inkludert AI-integrasjon for autonome funksjoner.
Etter fullført opplæring vil deltakerne kunne:
- Designe innebygd programvare for EV-styringssystemer.
- Implementere sanntidsdatabehandling for effektiv kjøretøydrift.
- Integrere AI-drevet beslutningstaking for autonome EL-biler.
- Anvende beste praksis innen programvaresikkerhet og overholdelse av bilindustriens forskrifter.
Introduksjon til autonome kjøretøy: Konsepter og anvendelser
14 timerDette er et kurs i regi av instruktør, gjennomført som fjernundervisning eller på stedet, og er beregnet for nybegynnere og entusiaster som ønsker å forstå de grunnleggende konseptene, teknologiene og bruksområdene for selvkjørende kjøretøy.
Etter fullført kurs vil deltakerne kunne:
- Forstå de viktigste komponentene og virkemåtene til selvkjørende kjøretøy.
- Utforske rollen til kunstig intelligens (AI), sensorer og sanntidsdatabehandling i selvkjørende systemer.
- Analysere ulike nivåer av kjøretøyautonomi og deres anvendelser i den virkelige verden.
- Undersøke de etiske, juridiske og regulatoriske aspektene ved autonom mobilitet.
- Få praktisk erfaring med simuleringer av selvkjørende kjøretøy.
Introduction to Electric Vehicles: Fundamentals and Applications
7 timerDenne instruktørledede, live-opplæringen i Norge (online eller på stedet) er rettet mot fagfolk på nybegynnernivå som ønsker å få grunnleggende kunnskap om elektriske kjøretøy, inkludert deres typer, kjernekomponenter og grunnleggende ladeinfrastruktur, og forberede seg på å utforske avanserte konsepter og praktiske anvendelser i bilindustrien.
Etter fullført opplæring vil deltakerne kunne:
- Forstå de grunnleggende prinsippene og komponentene i elektriske kjøretøy.
- Identifisere forskjellige typer el-biler og deres viktigste egenskaper.
- Gjenkjenne fordeler og utfordringer knyttet til bruk av el-biler.
- Forklare det grunnleggende om ladeinfrastruktur for el-biler.
- Analysere virkningen av el-biler på bilindustrien og bærekraft.
Mangfoldige Sensorer For Autonome Navigasjon
21 timerDette instruktørledede kurset, som tilbys både online og på stedet, er rettet mot erfarne spesialister innen sensorfusjon og AI-ingeniører som ønsker å utvikle algoritmer for fusjon av flere sensorer og optimalisere sanntidsnavigasjon i autonome systemer.
Etter fullført opplæring vil deltakerne kunne:
- Forstå grunnleggende prinsipper og utfordringer knyttet til datafusjon fra flere sensorer.
- Implementere algoritmer for sensorfusjon for sanntidsnavigasjon i autonome systemer.
- Integrere data fra LiDAR, kameraer og RADAR for å forbedre oppfattelsesevnen.
- Analysere og evaluere ytelsen til fusjonssystemet under ulike forhold.
- Utvikle praktiske løsninger for støyreduksjon i sensorer og datajustering.
Sensorteknologi i selvkjørende kjøretøyer
21 timerDenne instruktørledede, live opplæringen i Norge (online eller på stedet) er rettet mot ingeniører på mellomnivå, fagfolk innen bilindustrien og IoT-spesialister som ønsker å forstå sensorenes rolle i selvkjørende biler, og dekker LiDAR, radar, kameraer og sensorfusjonsteknikker.
Ved slutten av denne opplæringen vil deltakerne kunne:
- Forstå de forskjellige typene sensorer som brukes i autonome kjøretøy.
- Analysere sensordata for sanntids kjøretøypersepsjon og beslutningstaking.
- Implementere sensorfusjonsteknikker for å forbedre kjøretøyets nøyaktighet og sikkerhet.
- Optimalisere sensorplassering og kalibrering for forbedret ytelse for autonom kjøring.
Kjøretøy-til-alle (V2X) kommunikasjon
21 timerDenne instruktørledede, live-opplæringen i Norge (online eller på stedet) er rettet mot nettverksingeniører på mellomnivå og utviklere innenfor bil-IoT som ønsker å forstå og implementere V2X-kommunikasjonsteknologier for autonome kjøretøy.
Ved slutten av denne opplæringen vil deltakerne kunne:
- Forstå de grunnleggende konseptene innen V2X-kommunikasjon.
- Analysere V2V-, V2I-, V2P- og V2N-kommunikasjonsmodeller.
- Implementere V2X-protokoller som DSRC og C-V2X.
- Utvikle simuleringer for tilkoblede kjøretøymiljøer.
- Håndtere sikkerhets- og personvernutfordringer i V2X-nettverk.