Kursplan
Modul 1
Innføring i datavitenskap & bruksområder innen markedsføring
- Oversikt over analytikk: Typer av analytikk - Predictive, Prescriptive, Inferential
- Bruk av analytikk i markedsføring
- Bruk av Big Data og forskjellige teknologier - Innføring
Modul 2
Markedsføring i en digital verden
- Innføring i digital markedsføring
- Innføring i online-reklame
- Søkemotoroptimering (SEO) – Google case study
- Sosiale medier markedsføring: Tips og hemmeligheter – Eksempel på Facebook, Twitter
Modul 3
Eksplorativ dataanalyse & statistisk modellering
- Datapresentasjon og visualisering – Forståelse av bedriftsdata ved bruk av histogram, sirkeldiagram, stålsøylediagram, spredningsdiagram – Hurtig inferens – Ved bruk av Python
- Basisk statistisk modellering – Trend, sesongmessighet, klustering, klassifisering (bare grunnleggende, forskjellige algoritmer og bruk, ikke detaljer) – Klar kode i Python
- Markedsanalyse (MBA) – Case study med assosiasjonsregler, støtte, tillit, heving
Modul 4
Markedsføring analytikk I
- Innføring i markedsføringsprosess – Case study
- Bruk av data for å forbedre markedsføringsstrategi
- Måling av merkevarestativer, Snapple og merkeverdier – Merkedistansering
- Tekstmining for markedsføring – Basisk tekstmining – Case study for sosiale medier markedsføring
Modul 5
Markedsføring analytikk II
- Kundens levetidsverdi (CLV) med beregning – Case study av CLV for bedriftsbeslutninger
- Måling av årsak og virkning gjennom eksperimenter – Case study
- Beregning av forventet heving
- Datavitenskap i online-reklame – Klikkratekonvertering, nettstedsanalyse
Modul 6
Grunnleggende regresjon
- Hva regresjon avslører og grunnleggende statistikk (ikke mye detaljer om matematikk)
- Tolkning av regresjonsresultater – Med case study ved bruk av Python
- Forståelse av log-log-modeller – Med case study ved bruk av Python
- Markedsblandingmodeller – Case study ved bruk av Python
Modul 7
Klassifisering og klustering
- Grunnleggende om klassifisering og klustering – Bruk; nevner algoritmer
- Tolkning av resultater – Python-programmer med utdata
- Kundemålsetting ved bruk av klassifisering og klustering – Case study
- Forbedring av bedriftsstrategi – Eksempel på e-postmarkedsføring, kampanjer
- Behov for Big Data-teknologier i klassifisering og klustering
Modul 8
Tidsserieanalyse
- Trend og sesongmessighet – Ved bruk av Python-driven case study - Visualiseringer
- Forskjellige tidsserieteknikker – AR og MA
- Tidsseriemodeller – ARMA, ARIMA, ARIMAX (bruk og eksempler med Python) – Case study
- Tidsserieforutsigelse for markedsføringskampanje
Modul 9
Anbefalingsmaskin
- Personliggjøring og bedriftsstrategi
- Forskjellige typer personlige anbefalinger – Kollektiv, innholdsbasert
- Forskjellige algoritmer for anbefalingsmaskin – Brukerstyrte, elementstyrte, hybride, matrisefaktorisering (bare nevning og bruk av algoritmene uten matematiske detaljer)
- Anbefalingsmetrikker for økt inntekt – Detaljert case study
Modul 10
Maksimering av salg ved bruk av datavitenskap
- Grunnleggende om optimeringsteknikk og dens bruk
- Optimalisering av lager – Case study
- Økning av ROI ved bruk av datavitenskap
- Lean analytics – Startup-akselerator
Modul 11
Datavitenskap i prising & kampanjer I
- Pricing – Vitenskapen om lønnsom vekst
- Teknikker for etterspørselsprognose - Modell og estimer strukturen i pris-svar etterspørselskurver
- Pricing-beslutning – Hvordan optimalisere prising-beslutning – Case study ved bruk av Python
- Kampanjeanalytikk – Basisberegning og handelskampanjemodell
- Bruk av kampanjer for bedre strategi - Salgsmodellspekifikasjon – Multiplikativ modell
Modul 12
Datavitenskap i prising og kampanjer II
- Inntektsstyring - Hvordan styre forrutgående ressurser med flere markedsegmenter
- Produktpakking – Hurtig- og langsomt solgte produkter – Case study med Python
- Prising av forrutgående varer og tjenester - Luftfart og hotellprising – Nevning av stokastiske modeller
- Kampanjemetrikker – Tradisjonell og sosial
Krav
Det finnes ingen spesifikke krav for å delta i dette kurset.
Referanser (5)
Understanding big data beter
Shaune Dennis - Vodacom
Kurs - Big Data Business Intelligence for Telecom and Communication Service Providers
Trainer was accommodative. And actually quite encouraging for me to take up the course.
Grace Goh - DBS Bank Ltd
Kurs - Python in Data Science
Subject presentation knowledge timing
Aly Saleh - FAB banak Egypt
Kurs - Introduction to Data Science and AI (using Python)
It is great to have the course custom made to the key areas that I have highlighted in the pre-course questionnaire. This really helps to address the questions that I have with the subject matter and to align with my learning goals.
Winnie Chan - Statistics Canada
Kurs - Jupyter for Data Science Teams
It is showing many methods with pre prepared scripts- very nicely prepared materials & easy to traceback