Thank you for sending your enquiry! One of our team members will contact you shortly.
Thank you for sending your booking! One of our team members will contact you shortly.
Kursplan
Hva handler det egentlig om – å prøve å definere begrepet endring
- Endre definisjoner Hva betyr det å håndtere endring? Hva er vitsen med alt dette – om faktorene som utløser behov for endringer i organisasjonen Hvordan håndtere det? - ulike modeller for tilnærminger til endring i selskapet
Endring er laget av mennesker - psykologiske aspekter ved endring
- Endring – en mulighet eller en nødvendighet? Om en ikke-eksisterende forferdelig drage - frykt og stereotypier angående endringer Vi går i kamp - forbereder folk på endringer. Spesifisiteten og rollen til kommunikasjon i situasjonen med å introdusere endring
Er dette allerede – når er vi klare til å endre?
- Virkelig allerede????? om indre og ytre årsaker til endringer Kanskje det er bedre å ikke... om ulike typer motstand mot endringer, gjenkjenne dem og hvordan vi kan overvinne dem Når vi er overdrevent redde - Albee og hans modell for å forstå og redusere stress Pro og kontra - når vi reagere på endringer positivt og når negativt
En organisasjon er som en person – den utvikler seg – et forslag for å analysere utviklingen av en organisasjon ifølge Greiner)
- Stadier av organisasjonsutvikling i Greiners modell Endringsmanual - tips til de som introduserer hvordan man reagerer og leder i individuelle faser
Selvmotivasjon, positive holdninger og kreativitet i prosessen med å introdusere og håndtere endring
- Endring begynner i oss – om å gjenkjenne våre egne følelser, holdninger og reaksjoner på endring.Du kan alltid gjøre det annerledes – lete etter nye løsninger i kjente situasjoner
Slik gjør du det trinn for trinn - dvs. stadiene i endringsledelse:
- Etablering av det overordnede organisasjonsmålet, Vekt og størrelse på endringen, Endring og bedriftens organisasjonskultur, Advarselssignaler - behovet for å identifisere kritiske begrensninger.
Bygge et endringsprosjekt inkludert:
- Trinn for trinn - inndeling i stadier, Hvem er hvem - dvs. separasjon av funksjoner, Det kan være annerledes - bevissthet om mulig fall i motivasjon, Observasjon og evaluering - metoder for overvåking og måling av resultater
Leder, vis vei!!! lederens rolle i endringsprosessen
- Lederens rolle i møte med endring Valg av verktøy og ledelsesstiler i en endringssituasjon Kan hvem som helst være endringsleder - kompetanseprofil til en endringsleder
Alene eller i en gruppe? – om å inkludere ansatte i endringsprosessen – Druckers modell.
- Hva vi ikke forventet - om plutselig suksess, fiasko eller eksterne hendelser, fantasiens verden og den virkelige verden - om inkonsekvensen av forventninger og fakta, endringsprosessen som en indikator på behovet for innovasjon Plutselig død eller et smil av formue? - endringer som overrasker alle.
Effektiv påvirkning av en endringsleder
- Hvordan bygge tillit og aksept for organisatoriske endringer. Overtalelse, dvs. overbevise folk om å endre. Påvirke mennesker i en endringssituasjon - modellen til K. Barnes og R. Cialdini
14 timer