Kursplan

1. AR-grunnlag og AR-økosystem

  • Innføring i AR: Definisjon, historie og utvikling. Forskjeller mellom VR, AR og MR (Mixed Reality).
  • AR-anvendelser: Bransjeoversikt (E-handel, Utdanning, Medisin, Spill, Industri).
  • Nyttige AR-teknologier: Sporing – Bilde-sporing, Plan-deteksjon, Verdens-sporing, 6DOF vs. 3DOF.
  • Mobil-økosystemer: Innføring i ARKit (iOS) og ARCore (Android). Diskusjon av deres kapasiteter og begrensninger.
  • Utviklingsmiljø: Installasjon av Unity og konfigurering av AR Foundation.
  • Workshop 1: Oppsett av din første AR-prosjekt.

2. Posisjonssporing og objektplassering

  • Grunnleggende verdenssporing: Horisontale og vertikale planer (Plan-deteksjon).
  • Inndatahåndtering: Berør- og gesturdeteksjon. Raycasting-konsepter i AR.
  • Workshop 2: Plassering av 3D-objekter i den virkelige verden.
  • Objektmanipulasjon: Brukerendring, rotering og flytting av plasserte 3D-modeller.
  • Workshop 3: Interaksjon med objekter. Legg til kontroller for modellmanipulasjon.
  • Varige ankerpunkter: Lagring og lastning av AR-sesjoner.

3. Bildebasert AR og animasjon

  • Bilde-sporing: Prinsipper, opprettelse av referansebilledbiblioteker.
  • Workshop 4: Bildebasert AR: Deteksjon av et plakat/grafikk og overlaying av en 3D-modell eller video på det.
  • Animasjon og visuelle effekter: Integrering av animasjon i 3D-modeller. Bruk av partikelsystemer i AR.
  • Workshop 5: Forbedring av design. Legg til animasjoner og enkle visuelle effekter.
  • Ansiktssporing og kropssporing: Innføring i opprettelse av filtre – prinsipper for drift, 3D-masker.

4. Avansert sporing og UX/UI i AR

  • 3D-objektsporing: Skanning og bruk av fysiske objekter som markører.
  • Overskygging: Gjøre virtuelle objekter usynlige bak reelle objekter – nøkkelen til realisme.
  • Brukergrensesnitt (UX/UI) i AR: Designutfordringer, 3D-design, prinsipper for informasjonsplassering på skjermen (HUD).
  • Workshop 6: Grensesnitt og instruksjoner: Legg til et UI i prosjektet som indikerer behovet for å skanne en plass.
  • AR-mol og delte erfaringer: Innføring i flerbruker-AR-sesjoner.
  • Prestasjonsoptimalisering: Tips for 3D-modeller, teksturer og skript.

5. Publisering, etikk og fremtiden for AR

  • Testing av AR-applikasjoner: Utfordringer i testing (forskjellige lysforhold, miljøer, enheter).
  • Publisering av applikasjoner: Eksport- og publiseringsprosesser i Apple App Store og Google Play Store.
  • Fremtidstrender i AR: WebAR, AR-briller teknologier (f.eks., HoloLens, Magic Leap) og potentialet for Mixed Reality (MR).
  • Etikk, personvern og sikkerhet i AR: Lovlige og etiske aspekter relatert til skanning av brukermiljøer og data.
  • Sluttprosjekt: Presentasjon av deltagernes ferdige prosjekter, diskusjon om utfordringer og lærte leksjoner.

 

Krav

  • Ingen tidligere teknisk kunnskap er nødvendig
  • Ingen tidligere programerings erfaring er nødvendig
  • Erfaring med markup-språk (HTML, XML, etc) kan være nyttig
 35 timer

Antall deltakere


Pris per deltaker

Kommende kurs

Relaterte kategorier