Takk for at du sendte din henvendelse! En av våre teammedlemmer vil kontakte deg straks.
Takk for at du sendte din bestilling! En av våre teammedlemmer vil kontakte deg straks.
Kursplan
1. AR-grunnlag og AR-økosystem
- Innføring i AR: Definisjon, historie og utvikling. Forskjeller mellom VR, AR og MR (Mixed Reality).
- AR-anvendelser: Bransjeoversikt (E-handel, Utdanning, Medisin, Spill, Industri).
- Nyttige AR-teknologier: Sporing – Bilde-sporing, Plan-deteksjon, Verdens-sporing, 6DOF vs. 3DOF.
- Mobil-økosystemer: Innføring i ARKit (iOS) og ARCore (Android). Diskusjon av deres kapasiteter og begrensninger.
- Utviklingsmiljø: Installasjon av Unity og konfigurering av AR Foundation.
- Workshop 1: Oppsett av din første AR-prosjekt.
2. Posisjonssporing og objektplassering
- Grunnleggende verdenssporing: Horisontale og vertikale planer (Plan-deteksjon).
- Inndatahåndtering: Berør- og gesturdeteksjon. Raycasting-konsepter i AR.
- Workshop 2: Plassering av 3D-objekter i den virkelige verden.
- Objektmanipulasjon: Brukerendring, rotering og flytting av plasserte 3D-modeller.
- Workshop 3: Interaksjon med objekter. Legg til kontroller for modellmanipulasjon.
- Varige ankerpunkter: Lagring og lastning av AR-sesjoner.
3. Bildebasert AR og animasjon
- Bilde-sporing: Prinsipper, opprettelse av referansebilledbiblioteker.
- Workshop 4: Bildebasert AR: Deteksjon av et plakat/grafikk og overlaying av en 3D-modell eller video på det.
- Animasjon og visuelle effekter: Integrering av animasjon i 3D-modeller. Bruk av partikelsystemer i AR.
- Workshop 5: Forbedring av design. Legg til animasjoner og enkle visuelle effekter.
- Ansiktssporing og kropssporing: Innføring i opprettelse av filtre – prinsipper for drift, 3D-masker.
4. Avansert sporing og UX/UI i AR
- 3D-objektsporing: Skanning og bruk av fysiske objekter som markører.
- Overskygging: Gjøre virtuelle objekter usynlige bak reelle objekter – nøkkelen til realisme.
- Brukergrensesnitt (UX/UI) i AR: Designutfordringer, 3D-design, prinsipper for informasjonsplassering på skjermen (HUD).
- Workshop 6: Grensesnitt og instruksjoner: Legg til et UI i prosjektet som indikerer behovet for å skanne en plass.
- AR-mol og delte erfaringer: Innføring i flerbruker-AR-sesjoner.
- Prestasjonsoptimalisering: Tips for 3D-modeller, teksturer og skript.
5. Publisering, etikk og fremtiden for AR
- Testing av AR-applikasjoner: Utfordringer i testing (forskjellige lysforhold, miljøer, enheter).
- Publisering av applikasjoner: Eksport- og publiseringsprosesser i Apple App Store og Google Play Store.
- Fremtidstrender i AR: WebAR, AR-briller teknologier (f.eks., HoloLens, Magic Leap) og potentialet for Mixed Reality (MR).
- Etikk, personvern og sikkerhet i AR: Lovlige og etiske aspekter relatert til skanning av brukermiljøer og data.
- Sluttprosjekt: Presentasjon av deltagernes ferdige prosjekter, diskusjon om utfordringer og lærte leksjoner.
Krav
- Ingen tidligere teknisk kunnskap er nødvendig
- Ingen tidligere programerings erfaring er nødvendig
- Erfaring med markup-språk (HTML, XML, etc) kan være nyttig
35 timer