Kursplan

Introduksjon

  • Hva er programmering og hvorfor bør man engasjere seg
  • Historien om programmering
  • Mulighet for å automatisere oppgaver ved hjelp av programvare
  • Rollen til programmereren og datamaskinen i bedriften
  • Programmering i dag: utviklingen av nåværende markedstrender
  • Declarative og imperative programmering. Hvordan eller Hva?
  • Turingmaskin
  • Konsolidering, kompilering og tolking “on the fly”.

Minne om logikk og Boolsk algebra

  • predikater
  • logiske setninger
  • tautologier
  • Boolsk algebra

Det første programmet

  • strukturelt
  • funksjonelt
  • objekt
  • Og hvordan ellers?

Enkle typer

  • Representasjon av strenger
  • Heltall
  • Flytende desimaler
  • Boolsk
  • Null-type
  • Tomt eller ikke-initialisert
  • Strikt og svakt typet

Datastrukturer

  • Begrepet FIFO og FILO
  • Stabler
  • Køer
  • Declarering av arrays og lister
  • Indeksering
  • Kart
  • Poster
  • Trær

Operatører

  • Tildelingsoperatører.
  • Aritmetiske operatører.
  • Sammenligningsoperatører
  • Og sammenligning av verdier i forskjellige språk
  • Bitvise
  • Konkatenering
  • Inkrement- og dekrementoperatører
  • De vanligste feilene

Kontrollere programmet

  • Instruksjonene if, if else
  • Goto-instruksjoner, diskutere problemene med anvendelse.
  • Switch
  • For-løkker, for-in
  • While-løkker, do-while
  • Foreach-løkke
  • Stopping av løkke

Å skape gjenbrukbar kode

  • Funksjonell programmering
  • Objektorientert programmering

Funksjonelle programmeringsparadigmer

  • Hva er funksjonens rolle
  • Funksjoner og prosedyrer
  • Grunnleggende lambda-kalkulus
  • Funksjonsargumenter
  • Returverdier
  • Funksjoner som argumenter
  • Anonyme funksjoner
  • Lukkede prosedyrer
  • Rekursjon

Paradigmene i objektorientert programmering

  • Representasjon av entiteter fra den virkelige verden entiteter i filosofi, ontologi
  • Å bestemme hva du vil objekt, eller andre typer av
  • Declarering av klasser
  • Å skape instanser av klasser
  • Felt, tilstanden til objektet
  • Metoder, som oppførselen til et objekt
  • abstraksjon
  • Inkapsling
  • Arv
  • polymorfisme
  • Assosiasjon og aggregering
  • Delegering og separering av relasjoner mellom objekter
  • Moduler, pakker og biblioteker
  • Deling av API
  • Modellering av systemet som klasser og objekter
  • Beskrivelse og programmering av relasjoner mellom klasser
  • Program fra et forretningsperspektiv

God programmeringspraksis

  • Feller og vanlige feil
  • Høy-nivåkode i tolkning av lav-nivå
  • Kodeoptimalisering
  • KISS-prinsippet
  • DRY-prinsippet
  • Prinsippet Worse is Better
  • Separasjon av abstraksjon og implementering
  • Metoder for feildeteksjon i logiske programmer
  • Kodingskonvensjoner
  • Kommentering av kode
  • Programvaremetrikker

Oversikt over disse teknologiene og språkene

  • Området for anvendelse av disse språkene
  • De viktigste egenskapene til språk
  • Framtidsutsikter
  • Den fremtidige utviklingsretningen: algoritmer, kodeoptimalisering, implementering av mønstre, designmønstre, arkitektoniske mønstre, analytiske standarder
  • Reduksjon av kontrollstrukturen - bruk av kunstig intelligens og automatisk beslutningsprosessering
  • Hvilken plattform skal jeg velge? Individuelle konsultasjoner
 35 timer

Antall deltakere


Pris per deltaker

Referanser (5)

Kommende kurs

Relaterte kategorier