Kursplan

Introduksjon til Design Thinking for interne klienter

  • Oppfriskning av prinsipper og stadier av Design Thinking
  • Fokus på Empathize og Define i den interne klientkonteksten
  • Hvordan denne tilnærmingen forbedrer samarbeid og operativ effektivitet

Trinn 1: Empathize (Hovedfokus)

  • Aktive lytte- og empati-baserte kommunikasjonsteknikker
  • Empatiøvelser: å sette seg i interne klienters sko
  • Rollespill: simulering av samtaler med interne klienter
  • Samarbeidsaktivitet: kobling av smertepunkter til virkelige behov gjennom empati-kart

Trinn 2: Define (Tilpasset virkelige behov)

  • Fra smertepunkter til behov: omformulering av innsikt til handling
  • Gruppeverksted: omdefinering av problemer fra klientens perspektiv
  • Utforming av klare og håndterbare problemstillinger (POVs)

Motstand mot endring og relasjonsbygging

  • Forståelse og håndtering av motstand fra interne klienter
  • Simulering: håndtering av motstandsscenarier med empati og klarhet
  • Strategier for å fremme samarbeid og akseptering av nye løsninger

Praktisk anvendelse og gruppeverksted

  • Sammenkjøpingsaktivitet: omdesign av en prosess basert på identifiserte behov
  • Samarbeidsbasert utforming av forbedringsmuligheter
  • Feedback-sesjon i plenum: presentasjon av innsikt og forpliktelser

Avslutning og neste trinn

  • Individuelle og teambaserte forpliktelser til å anvende empati i daglig arbeid
  • Strategier for å opprettholde klientfokusert dialog og oppfølging

Krav

  • Grunnleggende forståelse av teamarbeid og kommunikasjon på arbeidsplassen
  • Vilje til å delta i praktiske og samarbeidsorienterte øvelser

Målgruppe

  • Tjeneste- og operasjonsteam
  • Teamledere og ledere
  • Interne klientansiktsprofesjoner (innkjøp, IT, HR, fasiliteter)
 7 timer

Antall deltakere


Pris per deltaker

Kommende kurs

Relaterte kategorier