Kursplan

Sentrale begreper og temaer

    Hva er SOA? Hva slags arkitektonisk stil å velge? "Rør og filter"-stilen Begrensninger på datatyper Utviklingslivssyklusen Gir et passende abstraksjonsnivå Nøkkeltemaer behandlet i RUP for SOA

Tjenesteidentifikasjon og spesifikasjon

    Konstruere en modell av en tjeneste WSDL-definerte tjenester Utvikle tjenestespesifikasjoner Definere tjenesteleverandører Bestemme granulariteten til en tjeneste En atferdsspesifikasjon Policyspesifikasjon Definere kandidattjenester Refaktoreringstjenester

Administrere en tjenesteportefølje

    Applikasjoner som dynamiske enheter En portefølje av tilgjengelige muligheter Prosess tidsbindende Kjøretidsbinding WSDL, XSD og WS-policy Tjenesteporteføljeadministrasjonsprosessen Konfigurere en SLA for en webtjeneste

Partisjonering serviceorienterte løsninger

    Administrere modellene Kategorisere elementene Ulike interessenter gjennomgår modellen Bruke pakker Representere visninger inn i modellen Sammensatt struktur fra UML 2.0 Bruke "deler" og "koblinger" Partisjonere de administrerte tjenestene

Nye og oppdaterte retningslinjer

    Administrere meldingsvedlegg Utforme meldinger Sikre konsistens i meldingsskjema Tjenestedatainnkapsling Relasjonsdataskjema - tjenestegrenser Tjenesteformidling Statsforvaltning Fordelene ved statlige og statsløse tjenester Administrere ressurstilstand Going fra tjenester til tjenestekomponenter Den tradisjonelle design/implementeringsmodellen

Meldingssentrisk design

    Fokus på tjenestedomenet Domeneteknikk Bruke objektorientert analyse og design Produsere svært gjenbrukbare modeller Den tradisjonelle business-to-business arenaen EDI-standardisering Hybrid melding og tjenestesentrisk tilnærming Brukscaseanalyse Dokumentere krav Bruke forretningsprosessmodeller Ikke-funksjonelle krav Kravene database

Servicesentrert design

    Avsløre funksjoner som forventes av virksomheten Avsløre driften av tjenesteleverandører Lage intuitive tjenestegrensesnitt Tjenestesentrisk modellering Brukscasedrevet tilnærming Forstå aktørenes behov Prosjektmålene - fra et forretningsmessig ståsted Involvering av programvarearkitekten Policyinformasjon, som kreves av tjenesteforbrukere Bedriftslederrollen Interaksjon med back-end-systemet Koble tjeneste til implementeringsmodell Avgrense tjenestemodellen Ta tak i ytelsesproblemer

Collaboration-sentrisk design

    Samarbeidstjenester Prosesssyn på tjenestene Tradisjonell forretningsmodellering Oppfylle roller i samarbeidet Partner Utvekslingsprosesser (PIPs) OAGIS-standarder Prosesssentrisk tankesett "business vs. IT gap" "Black box"-aktiviteter Definere key performance indicators (KPIer) Versjonere og publisere en modell Produsere beregninger for overvåking Koreografispråk Business process execution language (BPEL) Overvåke tjenestene

Hva er SOA Governance?

    Overholdelse av standarder eller lover Endringsstyring Sikre kvaliteten på tjenestene Administrere tjenesteporteføljen Administrere tjenestelivssyklusen Bruke retningslinjer for å begrense atferd Overvåke ytelsen til tjenester

SOA Governance problemet

    Governans fremstår som SOA-initiativer Et dynamisk miljø for tjenester å samhandle Oppmuntre til gjenbruk av tjenester Kontrollere hvordan tjenester samhandler med hverandre

SOA Governance Stadier

    For det første: erkjennelse av at styring er nødvendig. For det andre: styring som forbedrer virksomhetsutførelsen. For det tredje: blanding av teknologi og endringer i atferd. For det fjerde: valg og implementering av teknologi

Tjeneste Management

    Design-tidsperspektiv Kjøretidsperspektiv Lager av tjeneste for gjenbruk Tjenester inneholdt i heterogene plattformer Tjenestevirtualisering for kjøretidsstyring av tjenester

Kritiske styringskomponenter

    Tjenesteregistertjeneste og et aktivalager Opprette et "SOA Center of Excellence" Fokus på å etablere SOA-organisasjonsretningslinjer Organisatorisk modenhet Avtalt styringspolicy

SOA Governance verktøy

    Sanntidsovervåking av hendelser Feil i et BSM-rammeverk Instrumentering på tjenestenivå Tilkobling til operasjonelle styringssystemer Virtualisering som muliggjører for å skille styring/tjenestelogikk Tjenestevirtualisering administrert av driftspersonale

Utvikle kjerne SOA-styring

    Hvorfor SOA-teknologistabelen har blitt kompleks. Blanding mellom COTS og internt. Rettferdiggjøre eksterne konsulenter for å hjelpe til med å finne ut hvilken virksomhet vi egentlig er i

Roller og ansvar involvert i SOA Governance

    Etablering av et SOA-senter for Excellense Enterprise-wide planlegging og assistanse i utførelse Rollene til SOA-arkitekten/styringsarkitekten Løse potensielle motstridende interesser Sørge for at retningslinjer for styring følges

Barrierer for SOA-styring

    Ikke innser behovet for styring Mangel på Governanseteknologier Mangel på tjenestevirtualiseringer

Godt styresett

    Samhandling med eksterne parter Håndtere forretningsreglene og BRE-reglene for god styring Avtalearkivet Proaktivt forankre styring i virksomheten Gostyring ved handling i stedet for ved uttalelse SLA-overvåking for å etablere premiumpriser

Kritiske suksessfaktorer

    Begynn å tenke på styring tidlig Se styring som et bevegelig mål Administrer policyer som enheter med sine egne livssykluser Velg en teknologiplattform Plattformen skal dekke umiddelbare styringsbehov Fremtidig støtte ettersom SOA-infrastruktur skalerer Håndheve servicenivåavtaler

Krav

Erfaring innen programvaredesign

 21 timer

Antall deltakere



Price per participant

Testimonials (4)

Relaterte kurs

Related Categories