Kursplan

Hva er SOA Governance?

    Overholdelse av standarder eller lover Endringshåndtering Sikre kvaliteten på tjenestene Administrere tjenesteporteføljen Administrere tjenestelivssyklusen Bruke policyer for å begrense atferd Overvåke ytelsen til tjenester

SOA Governance problemet

    Governans fremstår som SOA-initiativer Et dynamisk miljø for tjenester å samhandle Oppmuntre til gjenbruk av tjenester Kontrollere hvordan tjenester samhandler med hverandre Langsiktig ROI og administrerbarhet

Governsspørsmål

    Hvor starter de på styringsstigen? Governans som kjernetrekk ved ethvert SOA-initiativ. Etablere en tidslinje Personalopplæring og operasjonelle prosedyrer Sette ferdigheter og prosedyrer på plass i god tid fremover

SOA Governance Stadier

    For det første: erkjennelse av at styring er nødvendig. For det andre: styring som forbedrer virksomhetsutførelsen. For det tredje: blanding av teknologi og endringer i atferd. For det fjerde: valg og implementering av teknologi

Tjeneste Management

    Design-tidsperspektiv Kjøretidsperspektiv Lager av tjeneste for gjenbruk Tjenester inneholdt i heterogene plattformer Tjenestevirtualisering for kjøretidsstyring av tjenester

Kritiske styringskomponenter

    Tjenesteregistertjeneste og et aktivalager Opprette et "SOA Center of Excellence" Fokus på å etablere SOA-organisasjonsretningslinjer Organisasjonsmodenhet Avtalte styringspolicyer

SOA Governance verktøy

    Sanntidsovervåking av hendelser Feil i et BSM-rammeverk Instrumentering på tjenestenivå Tilkobling til operasjonelle styringssystemer Virtualisering som muliggjører for å skille styring/tjenestelogikk Tjenestevirtualisering administrert av driftspersonale

Oppnå styring

    Måling av målene for styring Internrevisjonen Automatisering av revisjonen

Utvikle kjerne SOA-styring

    Hvorfor SOA-teknologistabelen har blitt kompleks. Blanding mellom COTS og internt. Rettferdiggjøre eksterne konsulenter for å hjelpe til med å finne ut hvilken virksomhet vi egentlig er i

Roller og ansvar involvert i SOA Governance

    Etablere et SOA-senter for Excellence Enterprise-dekkende planlegging og bistand ved utførelse Rollene til SOA-arkitekten/styringsarkitekten Løse potensielle motstridende interesser Sørg for at retningslinjer for styring følges

Barrierer for SOA-styring

    Innser ikke behovet for styring Mangel på Governanseteknologier Mangel på tjenestevirtualiseringer

Godt styresett

    Samhandling med eksterne parter Håndtere forretningsreglene og BRE-reglene for god styring Avtalearkivet Proaktivt forankre styring i virksomheten Gostyring ved handling i stedet for ved uttalelse SLA-overvåking for å etablere premiumpriser

Kritiske suksessfaktorer

    Begynn å tenke på styring tidlig Se styring som et bevegelig mål Administrer policyer som enheter med sine egne livssykluser Velg en teknologiplattform Plattformen skal dekke umiddelbare styringsbehov Fremtidig støtte ettersom SOA-infrastruktur skalerer Håndheve servicenivåavtaler

Tjenestevirtualisering

    Ekstern konfigurasjon av kryptering og ruting Autentisering og skjemavalidering Overføre kontroll fra programmerere til driftspersonale Lindre mange av SOA-kjerneplagene Unngå tjenester med interne retningslinjer Teknologi- og distribusjonsnøytrale tjenester

Den 'mørke banen' i SOA

    Hva om tjenesten produserer ikke-kompatible data Logging, sporing og revisjon Stoppe feiloperasjoner etter hvert som de oppstår Involverer korrigerende forretningsprosesser

Siste tanker og konklusjoner

    Største utfordringer med SOA Kritiske aspekter ved SOA-styring Gjenbruk av tjenester som en sentral fordel ved SOA Styringen av gjenbruk Synlighet, risiko og kontroll

Krav

SOA-bevissthet

  14 timer
 

Antall deltakere


Starts

Ends


Dates are subject to availability and take place between 09:30 and 16:30.
Open Training Courses require 5+ participants.

Testimonials (3)

Relaterte kurs

Related Categories