Kursplan

DAG 1

Introduksjon

Økt 1 – Introduksjon til ABMS

  • Industriell modellering og simulering
  • Hva er en modell, abstraksjonsnivå
  • Fordeler med å lage en kjørbar modell
  • Fordeler med systemsimulering

Økt 2 – Agenter

  • Hva er agenter
  • Hvordan identifisere agenter
  • Hvordan modellere agenter
  • Valg av agentvalg og avgjørelse på abstraksjonsnivå
  • Installere repast-miljø

Spørsmål og svar

DAG 2

Oppfriskning av dag 1

Økt 3 – Viktig bakgrunn

  • Hva er logo, OO, Java
  • Objektorienterte konsepter
  • arvebegreper
  • Agenter som objekter
  • Tilbakekaller LOGO

Økt 4 – Repast/relogo-miljø

  • Det grunnleggende relogo-programmet
  • reLogo-miljøet
  • Innebygde klasser av relogo

Spørsmål og svar

DAG 3

Oppfriskning av dag 2

Økt 5 – Modellen Governreglene

  • Eksempler på fysikk og matematiske regler for modellering
  • Posisjon, hastighet og akselerasjon
  • Newtons andre lovregel
  • Kjemiske og fysiske endringer

Økt 6 – Utvikle modellen

  • Skilpadde Groovy/Klasse
  • Skilpadde trinn metode
  • Patch Groovy
  • Brukerpanel
  • Hva er relogo-lenker
  • link groovy

Spørsmål og svar

DAG 4

Oppfriskning av dag 3

Økt 7 – Simulering av modellen

  • Generelle simuleringskonsepter
  • Kontroller simuleringen gjennom parametere
  • Lage scenarier og hva hvis situasjoner
  • Samler simuleringsresultatet
  • En kasusstudie

Økt 8 – Vedlikeholde modeller

  • arve en eksisterende modell
  • mindre endringer i modellene
  • lage et virkelig eksempel ABMS

Spørsmål og svar

 28 timer

Antall deltakere


Price per participant

Testimonials (1)

Upcoming Courses