Kursplan

DAG 1

Introduksjon

Session 1 – Introduksjon til ABMS

  • Industriell modellering og simulering
  • Hva er en modell, abstraksjonsnivå
  • Fordeler med å opprette kjørbare modeller
  • Fordeler av systemets simulering

Session 2 – Agenter

  • Hva er agenter
  • Hvordan identifisere agenter
  • Hvordan modellere agenter
  • Valg av agent og abstraksjonsnivå
  • Installasjon av Repast-miljøet

Q & A

DAG 2

Gjennomgang fra Dag 1

Session 3 – Nødvendig bakgrunn

  • Hva er Logo, OO, Java
  • Objektorienterte konsepter
  • Arvkonsepter
  • Agenter som objekter
  • Gjennomgang av LOGO

Session 4 – Repast/reLogo-miljøet

  • Det grunnleggende reLogo-programmet
  • reLogo-miljøet
  • Inbyggede klasser i reLogo

Q & A

DAG 3

Gjennomgang fra Dag 2

Session 5 – Modellens styringsregler

  • Eksempler på fysikk- og matematiske regler for modellering
  • Posisjon, fart og akselerasjon
  • Newtons andre lov
  • Kjemiske og fysiske endringer

Session 6 – Utvikling av modellen

  • Turtle Groovy/Klasse
  • Turtle stegmetode
  • Patch Groovy
  • Brukerpanel
  • Hva er reLogo-lenker
  • Lenke groovy

Q & A

DAG 4

Gjennomgang fra Dag 3

Session 7 – Simulering av modellen

  • Allmenne simuleringkonsepter
  • Kontroll over simulering gjennom parametere
  • Opprettelse av scenarier og "Hva hvis"-situasjoner
  • Innsamling av simuleringresultat
  • En kasusstudie

Session 8 – Vedlikehold av modeller

  • Arving av eksisterende modell
  • Mindre endringer i modeller
  • Opprettelse av et ekte ABMS-eksempel

Q & A

 28 timer

Antall deltakere


Pris per deltaker

Referanser (1)

Kommende kurs

Relaterte kategorier