Kursplan
1. Introduksjon til Business Continuity Management
Dette avsnittet i modulen gir en grunnleggende innføring i faget business continuity management, beskriver hvordan det skal passere inn i det overordnede strategien for et bedrifts, og gir en kort oversikt over risikostyring.
1.1 Behovet for Business Continuity Management
1.2 Sammenhengen mellom Business Continuity Management og bedriften
1.3 Ledelse og høyeste ledelses engasjement i business continuity
1.4 Gjennomgang av risikostyringsgrunnleggende prinsipper
1.5 Business Continuity Institutes livscyklus
2. BC Politikk og Programledelse
Dette avsnittet i modulen beskriver både de initielle stadiene og kravene for den pågående ledelsen av business continuity management-programmet.
2.1 Initielle aktiviteter
2.2 Implementering av BC-programmet
2.3 Supply Chain Continuity
2.4 Dokumentasjon
3. Forståelse av organisasjonen (Analyse) – 10 timer
Dette avsnittet i modulen beskriver hvordan business continuity manageren begynner å forstå organisasjonen og initierer det overordnede business continuity management-programmet.
3.1 Identifisering av kritiske forretningsområder
3.2 Terminologi
3.3 Virkninganalyse (Business Impact Analysis)
3.4 Kontinuitetskrav analyse
3.5 Truslanalyser og sårbarhetsvurderinger
3.6 Horisontskanning
3.7 Risikovurdering
3.8 Evaluering av alternativer
3.9 Business cases og programgodkjenning
4. Utarbeidelse av business continuity-strategien (Design)
Dette avsnittet i modulen beskriver hvordan organisasjonen utvikler en overordnet business continuity-strategi.
4.1 Strategiske alternativer
4.2 Personell
4.3 Lokaler
4.4 Prosesser og rutiner
4.5 Teknologi
4.6 Informasjon
4.7 Supply Chain
4.8 Interested parties (Stakeholders)
4.9 Civile nødsituasjoner
5. Business Continuity-respons (Implementering) – 6 timer
Dette avsnittet i modulen beskriver hvordan organisasjonen utvikler og implementerer business continuity-respons.
5.1 Overordnet incidentresponsstruktur
5.2 Typer planer
5.3 Incidentledningsplaner (Incident Management Plans)
5.4 Kontinuitetsplaner (Business Continuity Plans)
5.5 Katastroferedningsplaner (Disaster Recovery Plans)
5.6 Forretningsgjenopptakelsesplaner (Business Resumption Plans)
6. Trening, vedlikehold og vurdering (Validering) – 4 timer
Dette avsnittet i modulen beskriver det overordnede business continuity trening-, vedlikeholds- og vurderingsprogrammet.
6.1 Trening og testing av planer
6.2 Vedlikehold av planer
6.3 Vurdering av planer
7. Innføring av business continuity-bevissthet i organisasjonen – 3 timer
Dette avsnittet i modulen beskriver hvordan business continuity-bevissthet skal integreres i organisasjonen.
7.1 Overordnet bevissthet
7.2 Kompetanseutdanning
8. Vedlegg
Dette avsnittet i modulen beskriver det overordnede business continuity management-programmet.
8.1 Ordbok over termer og definisjoner
8.2 Referanser
Krav
Kandidater bør ideelt sett ha 1-2 år erfaring med forretningskontinuitetsledelse. En kunnskap om ISO 22301:2019, standarden for forretningskontinuitet, vil være til hjelp. Kurset vil primært gagnføre seg av de som allerede er involvert i forretningskontinuitetsledelse, inkludert forretningsledere ansvarlige for operasjoner.