Kursplan

Modul -1: Introduksjon til eldre OSS, Reise til nytt virtualisert OSS

    Elementer av OSS, Voice/Video/Data/Enterprise Plan and Build, Provision & Vedlikeholde kabel, DSL, bredbånd, trådløst, ryggrad FCAPS Ulike typer administrasjon: Prosess, feil, ytelse, kapasitet, trafikk, arbeidsstyrke, aktivering/deaktivering, tjenesteoppfyllelse, konfigurasjon av Big Data i OSS/BOSS: Sanntidsanalyse og beslutningstaking/ Nøyaktig MARKEDSFØRING: Målretting mot verdioppgradering, churnreduksjon / Driftseffektivitet - Forebyggende kundebehandling/ Abonnentsentrisk trafikkavlastning

Modul-2: Introduksjon til ulike typer eldre nettverkstjenester

    Hva er et nettverk? Tilkoblingsorientert (kretssvitsjing) Tilkoblingsløs (pakke-/cellesvitsjing) Tjenestekvalitet (QoS): Gjennomstrømning, forsinkelse, jitter, ringer og omdirigeringsteknologier for å støtte høy pålitelighet: ringer, ekstra maskinvare, omruting, ekstra intelligensnettverk Element (switch /ruter, overføringsmedier : Twisted pair, Coax, Fiber Optics, Air Technologies: Synchronous Digital Hierarchy (SDH), SONET, (PDH), Arkitektur: Rings and Lines Dense Wave Division Multiplexing (DWDM) Asynchronous Transfer Mode (ATM), Frame Relay (F/R) Integrert støtte for QoS: Gjelder for tale-, data-, videotilkoblingsorientert (PVC, SVC), arkitektur: hierarkisk, internettprotokoll (IP) Svært høy hastighet – opptil 10 GB uten tilkobling: Arkitektur: rettet asyklisk graf Flerlagstjeneste

Modul-3: Nettverk Management System (NMS)-1: Protokoller, feil, konfigurasjon

    Bruk av leder og agenter: Protokoller som SNMP (Simple Network Management Protocol), TL1 (Translation Language 1), MMI, Q3, CORBA: SNMP - Simple Network Management Protocol Bruk av TCP/IP-stack (SNMP over UDP) over IP): Bruk av Management informasjonsbase (MIBs): Standard (over 2000) Eksperimentell, Enterprise-spesifikk, Produsenter definerer og publiserer proprietære MIB-er, Standard for IP-nettverk og blir de-facto administrasjonsprotokollen, Kan brukes for feil , Ytelse, Konfigurasjon: SNMPv3 skulle inkludere større muligheter, Ulemper med hensyn til skalerbarhet og sikkerhet, Billing Mediation via bulkoverføring av AMA eller CDR, Sikkerhet som skal adresseres i SNMPv3 Feil: Deteksjon, isolasjon og korrigering av unormal drift Konfigurasjon: Endre konfigurasjon, Samle informasjon om den nåværende tilstanden, Kunngjøringer om vesentlige endringer i tilstanden Regnskap: Holde oversikt over tjenestebruken til kunder Ytelse: Samle inn statistisk informasjon Terskelverdi: Vedlikeholde og undersøke logger over systemstatushistorier Sikkerhet: Oppretting, varsling, sletting og kontroll av sikkerhetstjenester og hendelser Feilhåndtering – (i dybden): Alarmovervåking, alarmrapportering og oppsummering, feilfiltrering og lokalisering, bruk av terskler, feilforventning, alarmkorrelasjon, håndtere hendelsestormer, finne underliggende feil, automatisere korrigerende handlinger, feilretting, Forward alarmer (X.733), Trouble Tickets (X.790), Service test, krets, test, loop backs Konfigurasjon Management: Inventar Management, Nåværende status for hver enhet – Hva er tilgjengelig, hva er i bruk, hva som er planlagt, holde styr på enhetsinnstillinger og hvordan de fungerer, klargjøring, definere konfigurasjonsinformasjon, angi og endre attributtverdier, klargjøre ressurser på forespørsel - designe og tildele - automatisk banefinning, definere og endre relasjoner Starte og avslutte nettverksoperasjoner Distribuere programvare , Still klokken Trail Manager

Modul-4:: Nettverk Management System (NMS)-2: Regnskap, ytelse, sikkerhet (fler detaljer)

    Regnskap: Holde oversikt over tjenestebruk av kunder, produsere bruksoppføringer - ressurser inkluderer krav / avsender / mottaker - Antall pakker/tid (prisbase kontra tidsbasert bruk) - QoS-sporing, service, kommunikasjonsfasiliteter Datamaskinvare Ytelsesstyring: ytelsesovervåking – prøve ulike beregninger, trafikkdistribusjon, prosentandel av pakketyper, distribusjon av pakkestørrelser, forsinkelsesdistribusjon, kollisjoner, CRC-feil, droppede pakker, kanalbruk, ytelse Management kontroll, alarmterskler, trafikkkontroll, ytelsesanalyse, registreringsstatistikk for videre analyse - nettverkstrender. Effekt av trafikkbelastning, Definer et stabilt nettverk Sikkerhet: Brukeradministrasjon - Tilgangssikkerhet, Identifikasjon, Autentisering og Autorisasjon, Omfang, Funksjonalitet, Revisjonsspor, Spore sikkerhetshendelser og produsere alarmer, Datakryptering: offentlig nøkkel, privat nøkkel, øktnøkkel, Identifisere angrepsforsøk og blokkere dem, blokkering av skadelig innhold (virus, ormer osv.), gjenoppretting av inntrenging

Modul-5: MIB Support & OSS, Inventory Management System

    RFC1155 Struktur for Management Informasjon RFC1157/ Enkelt nettverk Management Protokoll /RFC1212 Kortfattede MIB-definisjoner /RFC1213 Management Informasjonsbase II (MIB II) /RFC1354 SNMP IP-videresendingstabell /MIB RFC1447-parten til RFC1447-parten 2 MIB for Versjon 4SN00 MIB for SNMPv2 RFC1471/ MIB for Link Control Protocol til PPP RFC1472 /MIB for sikkerhetsprotokollene til PPP RFC1473/ MIB for IP Network Control Protocol til PPP RFC1474/ MIB for Bridge Network Control Protocol PPP RFC1493 med Managed Objects for broer /RFC1512 FDDI Management Informasjonsbase/ RFC1643 Ethernet-lignende grensesnitttype MIB-modell Tjeneste- og nettverksinventar brukt av alle OSS-prosesser: Planlegging - Informasjon om nåværende og planlagt kapasitetsbruk Oppfyllelse - Tjeneste- og ressursforsyning, Assurance - Topologibasert korrelasjon Støtte: Alle teknologier > Alle tjenester > Alle leverandører > Automatisk oppdagelse > Tjenesteleverandører har alltid flere lagersystemer Fysisk og logisk inventar Tjenestelager

Modul-6: ETOM & O.S.S.

New Generation Operations Systems and Software (NGOSS) vs Legacy - En gjennomgang

ETOM14 til NGOSS

    Løst koblede distribuerte systemer Applikasjonskomponenter/gjenbruk Et teknologinøytralt systemrammeverk med teknologispesifikke implementeringer Interoperabilitet til tjenesteleverandørens data/prosesser Tillater mer gjenbruk av forretningskomponenter på tvers av flere forretningsscenarier Automatisering av arbeidsflyt

Arv

    Den tradisjonelle operatørsystemarkitekturen består av fire lag, Business Support System (BSS) lag, med fokus mot kunder og forretningspartnere. Administrerer ordre-, abonnent-, pris-, vurderings- og faktureringsinformasjon. Operations Support System (OSS) lag, bygget rundt produkt-, tjeneste- og ressursbeholdning. Nettverkslag – består av nettverkselementer og tredjepartssystemer. Integration Layer – for å maksimere applikasjonskommunikasjon og generell løsningsfleksibilitet. Strategi, infrastruktur og produkt (SIP) som dekker planlegging og livssyklusadministrasjon. Operasjoner som dekker kjernen i den daglige operasjonelle ledelsen Enterprise Management som dekker bedrifts- eller bedriftsstøttestyring Marked, produkt og kunde: Oversikt over markedet og virksomhetens tilbud Tjeneste: Produktkomponenter utviklet av virksomheten Ressurs (applikasjon, databehandling og nettverk): Brukes i produksjonen av tjenesteleverandøren/partneren: Leverer produkter og tjenester til virksomheten for produksjon av tjenestenivå 0: virksomhet Aktiviteter som skiller operasjonelle kundeorienterte prosesser fra ledelse og strategiske prosesser Nivå 1: Prosessgrupperinger inkludert forretningsfunksjoner og standard ende-til-ende prosesser Nivå 2: Kjerneprosesser som kombineres for å levere tjenestestrømmer og andre ende-til-ende prosesser Nivå 3: Oppgaver og tilhørende detaljerte "suksessmodell" forretningsprosessflyter Nivå 4: Trinn og tilhørende detaljerte operasjonelle prosessflyter med feilforhold og produkt- og geografiske varianter (der det er nødvendig) Nivå 5: Videre dekomponering til drift og tilhørende operasjonelle prosessflyter der det er nødvendig

Modul-7: Prosess Management

    Prosesseksempel: ORDREFULLFØRING > Bestillingen inkluderer, leveringsdato, kombinasjon av tjenestetyper, plasseringsprosessdesigner Kundeopplevelse – QoSMoS-data Management Etterspørsel Management Tjenester Testtjenester Sosial CRM (nye områder)

Modul-8: Kapasitet Management

    Fremoverskuende kapasitetsplanlegging: Lang-/mellomtidsorientert, ovenfra-og-ned-orientert tilnærming, Typisk brukssituasjon: - Fremoverskuende kapasitetsplan - Hva-hvis-analyse - Endringer i nettverksstrukturen Proaktiv kapasitet Management: Middels-/kortsiktig orientert, Løpende utnyttelsesovervåking, Adaptiv kapasitetsøkning, Typiske brukstilfeller: - Analyser kapasitetstrender - "Just-in-time" kapasitetsjustering - Dynamisk terskelgrense Alvorlighetsnivåer forenkler problemrapportering: Brukerkonfigurerbare alvorlighetsnivåer hjelper prioritering, Rask lokalisering av kapasitetsproblemer , Port, VLAN, bærer, Power, etc. Kan brukes mot gjeldende eller trenddata

Modul-9: Trend, nettsted & Frekvens Management

    Sikre at nettverket er dimensjonert riktig: Forstå hva som finnes der ute og hvordan det brukes, Identifiser underutnyttet nettverk, Se hvilken ny etterspørsel som kommer, Bestem hva og når den skal bygges. La operatøren opprette "Service Ready Network" > Reduser kapasitetsmangler og bestill nedfall/forsinkelse Sted Management: Modeller brukbar plass på et sted, dvs. omkretsen og utformingen av et utstyrsrom Strøm og HVAC: Modeller strømforsyninger, generatorer, klimaanlegg og deres muligheter Sone Management: Representerer forholdet mellom en forsyning (f.eks. strøm) og delene av nettstedet som den betjener. Enhetsplassering: Sørg for at utstyr er installert på et passende sted med tilstrekkelig strøm og kjøling Google Map Integration

Modul-10: Tjenesteoppfyllelse

    Tildel og aktiver ressurser for å støtte nye kundetjenester, f.eks. Quad-spilltilbud for $100 per måned, bredbånd – f.eks. 10 MB/sek. per ukedag og 20 MB/sek. i helgen, Voice – 1000 innenlandske minutter pluss internasjonale samtaler til 10c per minutt > Trådløst – 1000 SMS, 500 innenlands taleminutter og 1 GB data. Hvis overskredet, er kostnadene 1c per SMS eller taleminutt eller MB > TV – 50 grunnleggende kanaler og 4 sportskanaler Bestillingsfangst: Tilby kunden annen kombinasjon av tjenester > Stemme > Data > TV > Trådløst, med ulike prisplaner, taleminutter, datahastighet, datavolum, TV-kanaler, antall SMS-er, støtte flere ordrehandlinger, gi, endre, avbryte, suspendere, endre

Modul-11: Aktivering og arbeidsstyrkeledelse

    Arbeidsordretildeling: Arbeidsordretildeling, Type/kategori, Plassering og kjøretid, Viktighetsferdigheter: SLAer, Forpliktelsestider, Arbeidsinstruks Aktivering: Bruk av aktiveringssystemer for å utføre oppgavene bestemt av lagersystemene ved å bruke APIen til den tilsvarende elementadministrasjonen system, Bruk av konfigurasjonsevnen til FCAPS, Brukes for automatiske handlinger

Modul-12: Nylige trender innen OSS/BSS-integrasjon, Big Data & IoT i Telecom

    Virtualisering av OSS/BSS Avansert analytisk og Big data Sanntidsanalyse og beslutningstaking Nøyaktig MARKEDSFØRING: Målretting av verdioppgradering, churn-reduksjon Driftseffektivitet -Forebyggende kundebehandling Abonnentsentrisk trafikk avlastning Cell Site Optimization Dynamisk profilering Click Stream-analyse

Valgfri 4. dag i Big Data Analytics i OSS

Mål Marketing/ Kunde-/abonnentkjøp

    For å identifisere kunder med høyest hastighet For å identifisere kunder for et gitt produkt For å identifisere riktig sett med produkter for en kunde (Recommendation Engine) Markedssegmenteringsteknikk Kryss- og oppsalgsteknikker Klientsegmenteringsteknikk Salgsinntektsprognoseteknikk

Churn Management og reduksjon

    3 typer churn: Aktiv/Bevisst, Roterende/Tilfeldig, Passiv Ufrivillig 3 klassifisering av churnte kunder: Total, Skjult, Delvis Forstå CRM-variabler for churn Kundeatferd datainnsamling Kundeoppfatning datainnsamling Kundedemografi datainnsamling Rengjøring av CRM-data Ustrukturerte CRM-data ( kundeanrop, billetter, e-poster) og deres konvertering til strukturerte data for Churn-analyse Social Media CRM-ny måte å trekke ut kundetilfredshetsindeks Case Study-1: T-Mobile USA: Churn Reduction med 50 %

Nettverksdriftsanalyse

Nettverksoperasjonsanalytisk - rotårsaksanalyse av nettverksfeil, tjenesteavbrudd fra metadata, IPDR og CRM:

    CPU-bruk Minnebruk QoS-købruk Enhetstemperaturgrensesnittfeil IoS-versjoner Rutinghendelser Latensvariasjoner Syslog-analyse Pakketap Ytelsesterskel Enhetsfeller IPDR (IP detailed record) innsamling og prosessering Bruk av IPDR-data for abonnentbåndbreddeforbruk, nettverksgrensesnittbruk, modemstatus og diagnostisk HFC-informasjon

Big Data OSS/BSS-leverandør/Plattform- En sammenlignende studie

    IBM & COMVERSE OSS/BSS Åpen kildekode Flexera OSS-løsning ETI Software Ericsson Huawei Nokia Oracle Subex Amdoc Ascom

Krav

Det er ingen spesifikke krav for å delta på dette kurset.

  21 timer
 

Antall deltakere


Starts

Ends


Dates are subject to availability and take place between 09:30 and 16:30.
Open Training Courses require 5+ participants.

Testimonials (5)

Relaterte kurs

Cisco CCNA Syllabus in 5 Days

  35 timer

Cisco ASA/Pix Operation

  28 timer

Related Categories