Kursplan
Modul -1: Introduksjon til eldre OSS, Reise til nytt virtualisert OSS
- Elementer av OSS, Voice/Video/Data/Enterprise Plan and Build, Provision & Vedlikeholde kabel, DSL, bredbånd, trådløst, ryggrad FCAPS Ulike typer administrasjon: Prosess, feil, ytelse, kapasitet, trafikk, arbeidsstyrke, aktivering/deaktivering, tjenesteoppfyllelse, konfigurasjon av Big Data i OSS/BOSS: Sanntidsanalyse og beslutningstaking/ Nøyaktig MARKEDSFØRING: Målretting mot verdioppgradering, churnreduksjon / Driftseffektivitet - Forebyggende kundebehandling/ Abonnentsentrisk trafikkavlastning
Modul-2: Introduksjon til ulike typer eldre nettverkstjenester
- Hva er et nettverk? Tilkoblingsorientert (kretssvitsjing) Tilkoblingsløs (pakke-/cellesvitsjing) Tjenestekvalitet (QoS): Gjennomstrømning, forsinkelse, jitter, ringer og omdirigeringsteknologier for å støtte høy pålitelighet: ringer, ekstra maskinvare, omruting, ekstra intelligensnettverk Element (switch /ruter, overføringsmedier : Twisted pair, Coax, Fiber Optics, Air Technologies: Synchronous Digital Hierarchy (SDH), SONET, (PDH), Arkitektur: Rings and Lines Dense Wave Division Multiplexing (DWDM) Asynchronous Transfer Mode (ATM), Frame Relay (F/R) Integrert støtte for QoS: Gjelder for tale-, data-, videotilkoblingsorientert (PVC, SVC), arkitektur: hierarkisk, internettprotokoll (IP) Svært høy hastighet – opptil 10 GB uten tilkobling: Arkitektur: rettet asyklisk graf Flerlagstjeneste
Modul-3: Nettverk Management System (NMS)-1: Protokoller, feil, konfigurasjon
- Bruk av leder og agenter: Protokoller som SNMP (Simple Network Management Protocol), TL1 (Translation Language 1), MMI, Q3, CORBA: SNMP - Simple Network Management Protocol Bruk av TCP/IP-stack (SNMP over UDP) over IP): Bruk av Management informasjonsbase (MIBs): Standard (over 2000) Eksperimentell, Enterprise-spesifikk, Produsenter definerer og publiserer proprietære MIB-er, Standard for IP-nettverk og blir de-facto administrasjonsprotokollen, Kan brukes for feil , Ytelse, Konfigurasjon: SNMPv3 skulle inkludere større muligheter, Ulemper med hensyn til skalerbarhet og sikkerhet, Billing Mediation via bulkoverføring av AMA eller CDR, Sikkerhet som skal adresseres i SNMPv3 Feil: Deteksjon, isolasjon og korrigering av unormal drift Konfigurasjon: Endre konfigurasjon, Samle informasjon om den nåværende tilstanden, Kunngjøringer om vesentlige endringer i tilstanden Regnskap: Holde oversikt over tjenestebruken til kunder Ytelse: Samle inn statistisk informasjon Terskelverdi: Vedlikeholde og undersøke logger over systemstatushistorier Sikkerhet: Oppretting, varsling, sletting og kontroll av sikkerhetstjenester og hendelser Feilhåndtering – (i dybden): Alarmovervåking, alarmrapportering og oppsummering, feilfiltrering og lokalisering, bruk av terskler, feilforventning, alarmkorrelasjon, håndtere hendelsestormer, finne underliggende feil, automatisere korrigerende handlinger, feilretting, Forward alarmer (X.733), Trouble Tickets (X.790), Service test, krets, test, loop backs Konfigurasjon Management: Inventar Management, Nåværende status for hver enhet – Hva er tilgjengelig, hva er i bruk, hva som er planlagt, holde styr på enhetsinnstillinger og hvordan de fungerer, klargjøring, definere konfigurasjonsinformasjon, angi og endre attributtverdier, klargjøre ressurser på forespørsel - designe og tildele - automatisk banefinning, definere og endre relasjoner Starte og avslutte nettverksoperasjoner Distribuere programvare , Still klokken Trail Manager
Modul-4:: Nettverk Management System (NMS)-2: Regnskap, ytelse, sikkerhet (fler detaljer)
- Regnskap: Holde oversikt over tjenestebruk av kunder, produsere bruksoppføringer - ressurser inkluderer krav / avsender / mottaker - Antall pakker/tid (prisbase kontra tidsbasert bruk) - QoS-sporing, service, kommunikasjonsfasiliteter Datamaskinvare Ytelsesstyring: ytelsesovervåking – prøve ulike beregninger, trafikkdistribusjon, prosentandel av pakketyper, distribusjon av pakkestørrelser, forsinkelsesdistribusjon, kollisjoner, CRC-feil, droppede pakker, kanalbruk, ytelse Management kontroll, alarmterskler, trafikkkontroll, ytelsesanalyse, registreringsstatistikk for videre analyse - nettverkstrender. Effekt av trafikkbelastning, Definer et stabilt nettverk Sikkerhet: Brukeradministrasjon - Tilgangssikkerhet, Identifikasjon, Autentisering og Autorisasjon, Omfang, Funksjonalitet, Revisjonsspor, Spore sikkerhetshendelser og produsere alarmer, Datakryptering: offentlig nøkkel, privat nøkkel, øktnøkkel, Identifisere angrepsforsøk og blokkere dem, blokkering av skadelig innhold (virus, ormer osv.), gjenoppretting av inntrenging
Modul-5: MIB Support & OSS, Inventory Management System
- RFC1155 Struktur for Management Informasjon RFC1157/ Enkelt nettverk Management Protokoll /RFC1212 Kortfattede MIB-definisjoner /RFC1213 Management Informasjonsbase II (MIB II) /RFC1354 SNMP IP-videresendingstabell /MIB RFC1447-parten til RFC1447-parten 2 MIB for Versjon 4SN00 MIB for SNMPv2 RFC1471/ MIB for Link Control Protocol til PPP RFC1472 /MIB for sikkerhetsprotokollene til PPP RFC1473/ MIB for IP Network Control Protocol til PPP RFC1474/ MIB for Bridge Network Control Protocol PPP RFC1493 med Managed Objects for broer /RFC1512 FDDI Management Informasjonsbase/ RFC1643 Ethernet-lignende grensesnitttype MIB-modell Tjeneste- og nettverksinventar brukt av alle OSS-prosesser: Planlegging - Informasjon om nåværende og planlagt kapasitetsbruk Oppfyllelse - Tjeneste- og ressursforsyning, Assurance - Topologibasert korrelasjon Støtte: Alle teknologier > Alle tjenester > Alle leverandører > Automatisk oppdagelse > Tjenesteleverandører har alltid flere lagersystemer Fysisk og logisk inventar Tjenestelager
Modul-6: ETOM & O.S.S.
New Generation Operations Systems and Software (NGOSS) vs Legacy - En gjennomgang
ETOM14 til NGOSS
- Løst koblede distribuerte systemer Applikasjonskomponenter/gjenbruk Et teknologinøytralt systemrammeverk med teknologispesifikke implementeringer Interoperabilitet til tjenesteleverandørens data/prosesser Tillater mer gjenbruk av forretningskomponenter på tvers av flere forretningsscenarier Automatisering av arbeidsflyt
Arv
- Den tradisjonelle operatørsystemarkitekturen består av fire lag, Business Support System (BSS) lag, med fokus mot kunder og forretningspartnere. Administrerer ordre-, abonnent-, pris-, vurderings- og faktureringsinformasjon. Operations Support System (OSS) lag, bygget rundt produkt-, tjeneste- og ressursbeholdning. Nettverkslag – består av nettverkselementer og tredjepartssystemer. Integration Layer – for å maksimere applikasjonskommunikasjon og generell løsningsfleksibilitet. Strategi, infrastruktur og produkt (SIP) som dekker planlegging og livssyklusadministrasjon. Operasjoner som dekker kjernen i den daglige operasjonelle ledelsen Enterprise Management som dekker bedrifts- eller bedriftsstøttestyring Marked, produkt og kunde: Oversikt over markedet og virksomhetens tilbud Tjeneste: Produktkomponenter utviklet av virksomheten Ressurs (applikasjon, databehandling og nettverk): Brukes i produksjonen av tjenesteleverandøren/partneren: Leverer produkter og tjenester til virksomheten for produksjon av tjenestenivå 0: virksomhet Aktiviteter som skiller operasjonelle kundeorienterte prosesser fra ledelse og strategiske prosesser Nivå 1: Prosessgrupperinger inkludert forretningsfunksjoner og standard ende-til-ende prosesser Nivå 2: Kjerneprosesser som kombineres for å levere tjenestestrømmer og andre ende-til-ende prosesser Nivå 3: Oppgaver og tilhørende detaljerte "suksessmodell" forretningsprosessflyter Nivå 4: Trinn og tilhørende detaljerte operasjonelle prosessflyter med feilforhold og produkt- og geografiske varianter (der det er nødvendig) Nivå 5: Videre dekomponering til drift og tilhørende operasjonelle prosessflyter der det er nødvendig
Modul-7: Prosess Management
- Prosesseksempel: ORDREFULLFØRING > Bestillingen inkluderer, leveringsdato, kombinasjon av tjenestetyper, plasseringsprosessdesigner Kundeopplevelse – QoSMoS-data Management Etterspørsel Management Tjenester Testtjenester Sosial CRM (nye områder)
Modul-8: Kapasitet Management
- Fremoverskuende kapasitetsplanlegging: Lang-/mellomtidsorientert, ovenfra-og-ned-orientert tilnærming, Typisk brukssituasjon: - Fremoverskuende kapasitetsplan - Hva-hvis-analyse - Endringer i nettverksstrukturen Proaktiv kapasitet Management: Middels-/kortsiktig orientert, Løpende utnyttelsesovervåking, Adaptiv kapasitetsøkning, Typiske brukstilfeller: - Analyser kapasitetstrender - "Just-in-time" kapasitetsjustering - Dynamisk terskelgrense Alvorlighetsnivåer forenkler problemrapportering: Brukerkonfigurerbare alvorlighetsnivåer hjelper prioritering, Rask lokalisering av kapasitetsproblemer , Port, VLAN, bærer, Power, etc. Kan brukes mot gjeldende eller trenddata
Modul-9: Trend, nettsted & Frekvens Management
- Sikre at nettverket er dimensjonert riktig: Forstå hva som finnes der ute og hvordan det brukes, Identifiser underutnyttet nettverk, Se hvilken ny etterspørsel som kommer, Bestem hva og når den skal bygges. La operatøren opprette "Service Ready Network" > Reduser kapasitetsmangler og bestill nedfall/forsinkelse Sted Management: Modeller brukbar plass på et sted, dvs. omkretsen og utformingen av et utstyrsrom Strøm og HVAC: Modeller strømforsyninger, generatorer, klimaanlegg og deres muligheter Sone Management: Representerer forholdet mellom en forsyning (f.eks. strøm) og delene av nettstedet som den betjener. Enhetsplassering: Sørg for at utstyr er installert på et passende sted med tilstrekkelig strøm og kjøling Google Map Integration
Modul-10: Tjenesteoppfyllelse
- Tildel og aktiver ressurser for å støtte nye kundetjenester, f.eks. Quad-spilltilbud for $100 per måned, bredbånd – f.eks. 10 MB/sek. per ukedag og 20 MB/sek. i helgen, Voice – 1000 innenlandske minutter pluss internasjonale samtaler til 10c per minutt > Trådløst – 1000 SMS, 500 innenlands taleminutter og 1 GB data. Hvis overskredet, er kostnadene 1c per SMS eller taleminutt eller MB > TV – 50 grunnleggende kanaler og 4 sportskanaler Bestillingsfangst: Tilby kunden annen kombinasjon av tjenester > Stemme > Data > TV > Trådløst, med ulike prisplaner, taleminutter, datahastighet, datavolum, TV-kanaler, antall SMS-er, støtte flere ordrehandlinger, gi, endre, avbryte, suspendere, endre
Modul-11: Aktivering og arbeidsstyrkeledelse
- Arbeidsordretildeling: Arbeidsordretildeling, Type/kategori, Plassering og kjøretid, Viktighetsferdigheter: SLAer, Forpliktelsestider, Arbeidsinstruks Aktivering: Bruk av aktiveringssystemer for å utføre oppgavene bestemt av lagersystemene ved å bruke APIen til den tilsvarende elementadministrasjonen system, Bruk av konfigurasjonsevnen til FCAPS, Brukes for automatiske handlinger
Modul-12: Nylige trender innen OSS/BSS-integrasjon, Big Data & IoT i Telecom
- Virtualisering av OSS/BSS Avansert analytisk og Big data Sanntidsanalyse og beslutningstaking Nøyaktig MARKEDSFØRING: Målretting av verdioppgradering, churn-reduksjon Driftseffektivitet -Forebyggende kundebehandling Abonnentsentrisk trafikk avlastning Cell Site Optimization Dynamisk profilering Click Stream-analyse
Valgfri 4. dag i Big Data Analytics i OSS
Mål Marketing/ Kunde-/abonnentkjøp
- For å identifisere kunder med høyest hastighet For å identifisere kunder for et gitt produkt For å identifisere riktig sett med produkter for en kunde (Recommendation Engine) Markedssegmenteringsteknikk Kryss- og oppsalgsteknikker Klientsegmenteringsteknikk Salgsinntektsprognoseteknikk
Churn Management og reduksjon
- 3 typer churn: Aktiv/Bevisst, Roterende/Tilfeldig, Passiv Ufrivillig 3 klassifisering av churnte kunder: Total, Skjult, Delvis Forstå CRM-variabler for churn Kundeatferd datainnsamling Kundeoppfatning datainnsamling Kundedemografi datainnsamling Rengjøring av CRM-data Ustrukturerte CRM-data ( kundeanrop, billetter, e-poster) og deres konvertering til strukturerte data for Churn-analyse Social Media CRM-ny måte å trekke ut kundetilfredshetsindeks Case Study-1: T-Mobile USA: Churn Reduction med 50 %
Nettverksdriftsanalyse
Nettverksoperasjonsanalytisk - rotårsaksanalyse av nettverksfeil, tjenesteavbrudd fra metadata, IPDR og CRM:
- CPU-bruk Minnebruk QoS-købruk Enhetstemperaturgrensesnittfeil IoS-versjoner Rutinghendelser Latensvariasjoner Syslog-analyse Pakketap Ytelsesterskel Enhetsfeller IPDR (IP detailed record) innsamling og prosessering Bruk av IPDR-data for abonnentbåndbreddeforbruk, nettverksgrensesnittbruk, modemstatus og diagnostisk HFC-informasjon
Big Data OSS/BSS-leverandør/Plattform- En sammenlignende studie
- IBM & COMVERSE OSS/BSS Åpen kildekode Flexera OSS-løsning ETI Software Ericsson Huawei Nokia Oracle Subex Amdoc Ascom
Krav
Det er ingen spesifikke krav for å delta på dette kurset.
Testimonials (5)
Trainer knows very well the subject. He try to give a lot of examples in order that we understand "how" it is working. He answer to all questions raised. Very available.
christel salve - BICS
Kurs - Blockchain for Telecom
examples based on our data
Witold - P4 Sp. z o.o.
Kurs - Deep Learning for Telecom (with Python)
The varied topics
Daniel Lindh - Tele 2 Sverige AB
Kurs - OpenStack for Telecom
Erfaring med trener og samhandling
Michael Angelo - Metropolitan Bank and Trust Company
Kurs - Cisco CCNA Syllabus in 5 Days
Machine Translated
Treneren er så godt informert og engasjerende.
Elias - Armscor
Kurs - Cisco ASA/Pix Operation
Machine Translated