Kursplan

Introduksjon til standarder

     BPMN, DMN – hva adresserer disse standardene?  Når bør BPMN brukes?  Når skal DMN brukes?

BPMN (Business prosessmodell og notasjon)

Eksempler på grunnleggende symboler BPMN

     Aktiviteter  Gatewayer  Hendelser  Sekvensflyt  Meldinger  Artefakter

Orchestrations et Collaborations

     Bassenger, deltakere  Korridorer

Meldingsflyt

     Hvordan modellere meldinger

Prosesser og aktiviteter

     Aktivitet kontra oppgave  Menneskelige interaksjoner  Typer oppgaver  Delprosesser  Anropsaktivitet  Looped og multi-instans aktiviteter

Elementer og data  Datamodellering

arrangementer

      Konsepter  Start- og slutthendelser  Mellomliggende hendelser  Trigger  Hendelsestyper Melding Timer Feil Eskalering Avbryt Kompensasjonskobling

Porter

     Sekvensflythensyn  Eksklusiv gateway  Inkluderende gateway  Parallell gateway  Hendelsesbasert gateway  Hendelsesbasert parallell gateway  Kompleks gateway

DMN (Beslutningsmodell og notasjon) Introduksjon à DMN

     Historikk  Grunnleggende begreper  Beslutningsbetingelser  Beslutningslogg  Omfang og bruk av DMN (menneskelig og automatisert beslutningstaking)

Beslutningsbetingelser

     DRG  DRD  Table de decision  Enkelt Expressionspråk (S-FEEL)  FØLELSE

BPMN 2.0 i sammenheng med BPM (Business Process Management)

     Prosessmodellering versus prosessutførelse  BMPS (Business Process Management Suiter) og deres samsvar med BPMN 2.0  Prosesser og deres kobling med forretningsstrategier  Prosessmål og beregninger  Prosesskontekst

Typer modellering

     Orkestreringer (Private prosesser)  Offentlige prosesser  Koreografier

De elementære elementene BPMN

     Artefakter, feil, eskaleringer, hendelser, Expressioner  Flytelementer  Gatewayer, meldinger, sekvensflyt

Utforme en prosess

     Aktiviteter  Ressurstildeling  Aktører  Oppgaver  Menneskelige interaksjoner  Delprosesser  Repeterende aktiviteter  Gatewayer

Modellering av en Collaboration

     Bassenger, deltakere og baner  Meldingsflyt  Bruke deltakere  Bruke et koreografidiagram

Data

     Datamodellering  Datalager  Eksempel på datautførelse

arrangementer

     Konsepter  Start- og slutthendelser  Mellomhendelser  Hendelsesdefinisjoner  Hendelsesbehandling  Omfang

Kompensasjon

     Kompensasjonselementer  Utløsning av erstatning  Sammenheng mellom feilbehandling og erstatning

Krav

Grunnleggende forståelse av et prosesskonsept.

  28 timer

Antall deltakere



Price per participant

Testimonials (5)

Relaterte kurs

Related Categories